KU styrtdykker på international rangliste - Regeringens besparelser koster pladser

UNIVERSITETSRANKING – Københavns Universitet falder fra nummer 82 til nummer 120 i verden på Times Higher Educations nye rangliste – og overhales af Aarhus som Danmarks bedste universitet. KU's anseelse er faldet på grund af besparelserne på forskning og uddannelse, lyder forklaringen.

Københavns Universitets (KU) placering på en af mest anerkendte internationale ranglister, Times Higher Education, er i frit fald.

KU går 38 pladser tilbage fra en placering som nummer 82 i verden til nummer 120, og fra en 33. til 49. plads i Europa.

Svenske Karolinska er fortsat det højest placerede skandinaviske universitet på en 28. plads, mens KU nu blot er nummer seks i Skandinavien. Udover Karolinska bliver KU overgået af Helsinki, Uppsala, Lund og Aarhus Universitet (nummer 98), som dermed er Danmarks bedste, hvis man skal tro Times Higher Education.

Nedskæringer koster

I en pressemeddelelse skriver Phil Baty, redaktør for Times Higher Education World University Rankings, at »de traditionelt velfinansierede universiteter i Danmark og Finland viser tegn på tilbagegang som følge af de store budgetnedskæringer det sidste års tid. Købehavns Universitet og Universitet i Helsinki er derfor faldet henholdsvis 38 og 15 pladser.«

KU har i år skåret 300 millioner kroner af budgettet og nedlagt cirka 500 stillinger, og der skal spares yderligere 200 millioner kroner inden 2019, som følge af V-regeringens besparelser på forskning og uddannelse.

Phil Baty forudså allerede i marts i år, at nedskæringerne ville skade KU’s placering på de fremtidige ranglister.

»På længere sigt vil KU risikere hjerneflugt, og der ikke er penge til at tilbyde udenlandske talenter en tillokkende løn eller tilfredsstillende forsknings- og laboratoriefaciliteter,« sagde Phil Baty.

KU’s anseelse dalet

Ifølge Ellie Bothwell, journalist hos Times Higher Education med speciale i Skandinavien, skyldes KU’s fald på ranglisten primært, at universitets internationale ry er blevet dårligere.

Times Higher laver årligt en undersøgelse, hvor de spørger mere end 10.000 anerkendte forskere om deres syn på excellent forskning og undervisning indenfor deres fagområde og på universiteter, som de har kendskab til.

»Vi kan se, at fyringerne og nedskæringerne begynder at have en effekt,« siger Ellie Bothwell.

Hun tilføjer, at en anden faktor er, at konkurrencen om at være blandt de 200 bedste universiteter i verden er blevet hårdere, da de asiatiske universiteter er på fremmarch.

Times Higher vurderer universiteterne indenfor områderne: Undervisning (undersøgelsen tæller 15 procent), forskning (undersøgelsen tæller 18 procent), antal citationer, internationalt udsyn og samarbejde med virksomheder.

Læs om metoden og undersøgelsen

Intet mønster

Anni Søborg, vicedirektør for uddannelse på KU, har svært ved at se et mønster i udviklingen i KU’s ranglisteplacering.

»Sidste år gik vi 78 pladser frem, og i år er vi så gået 38 pladser tilbage, så vi lægger ikke for meget i det,« siger Anni Søborg.

Hun tilføjer, at KU kigger på årsagerne til det bratte fald i år, og at man er i kontakt med Times Higher.

»Vi kan ikke gøre så meget andet end at bede om at få forklaret, hvordan de har beregnet den score, som KU har fået. Vi kan se, at vi er gået tilbage på, hvad de kalder ’research volume and income’, men hvorfor er uklart,« siger Anni Søborg.

Nedskæringer har konsekvenser

Ida Auken, uddannelses- og forskningsordfører for De Radikale, ser derimod KU’s fald på ranglisten som et tegn på, at konsekvenserne af regeringens sparekurs nu for alvor begynder at vise sig.

»Det koster, at regeringen nu har skåret to år i træk med støtte for Dansk Folkeparti. Det ser ud til at fortsætte de næste tre–fire år, så det er alvorligt, da det betyder, at vi ikke kan tiltrække de forskere og studerende, som skal sikre, at vi i Danmark har noget at leve af i fremtiden,« siger Ida Auken.

De Radikale har i forbindelse med, at regeringen fremlagde sit forslag til næste års finanslov, lavet sit eget forslag, som partiet kalder en generationsgave til vores børn.

Der skal blandt andet investeres mere i uddannelse, og så skal det såkaldte omprioriteringsbidrag på to procent på uddannelse annulleres for 2017.

Ministeren: Aarhus ikke faldet tilbage

Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs (V) er uenig i, at regeringens besparelser er årsagen til, at KU er faldet tilbage på ranglisten.

Hun peger på, at der bliver offentliggjort mange forskellige ranglister, og at KU i august blev placeret som kontinentaleuropas næstbedste universitet på den såkaldte Shanghai-liste.

»Det er vigtigt for mig, at Danmark har universiteter i verdensklasse, og jeg kan konstatere, at Aarhus Universitet rykker opad på Times Higher Educations rangliste. Aarhus Universitet er underlagt de samme krav om effektiviseringer som KU, og det understreger, at der ikke nødvendigvis går en lige linje mellem effektiviseringer i universitetssektoren og placeringer på diverse ranglister,« skriver Ulla Tørnæs i sit svar per e-mail.

clba@adm.ku.dk