Politik

KU-studerende får pris af Udenrigsministeriet

PRISOVERRÆKKELSE - Økonomistuderende Asger Trier Bing fra Københavns Universitet (KU) modtog i dag en stor check af Lene Espersen, der havde fundet plads i kalenderen til at overrække Udenrigsministeriets nye essaypris til studerende

Champagne, kransekage, mænd i jakkesæt og en stor check – alt er lige, som det skal være til en ægte prisoverrækkelse denne onsdag formiddag i Eigtveds Pakhus ved Udenrigsministeriet.

Anledning er ministeriets nye prisopgave i udenrigspolitik – i år med titlen »Finanskrisen og dens konsekvenser for den økonomiske verdensorden«.

Ud af de ti indleverede essays i konkurrencen har Asger Trier Bing fra KU sammen med Andreas Christensen fra RUC skrevet den bedste opgave ifølge den uvildige dommerkomite fra Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS).

Formålet med prisopgaven er at skabe interesse for udenrigspolitik blandt unge i Danmark og få idéer fra fremtidens eksperter til, hvordan man løser forskellige internationale problemer. Idéen er, at det skal være en tilbagevendende begivenhed hvert år med et nyt relevant udenrigspolitisk emne som omdrejningspunkt.

Stor ros og en opfordring fra Lene E

Prisen på 25.000 kroner bliver overrakt af udenrigsminister Lene Espersen (K) med et stort smil til de to studerende fra KU og RUC, imens de stolte forældre og et par embedsmænd ser til.

»Jeg synes, det er et utrolig flot stykke arbejde, I har lavet«, siger ministeren og har ved talens afslutning kun ét spørgsmål til prisvinderne:

»Har I lyst til at arbejde i Udenrigsministeriet, når I bliver færdige?«

Udenrigsministeren er klar over, at konkurrencen er hård, når det gælder om at tiltrække de unge. Og der er ingen tvivl om, at et af formålene med konkurrencen er at rekruttere nogle af de klogeste hoveder til ministeriet på Asiatisk Plads.

Mere politisk økonomi på KU

Asger Trier Bing, der er færdiguddannet cand.polit. fra KU om et år, ved endnu ikke, om han vil tage ministeren på ordet. Han er til gengæld ikke i tvivl om, at finanskrisen er et spændende og vigtigt emne og er netop i gang med at skrive speciale om den amerikanske centralbanks rolle i finanskrisen.

Inspirationen til vinderopgaven kom på et kursus, han tog på London School of Economics sidste efterår. Og selv om han også har brugt noget af det, han har lært i løbet af de sidste fire år på Københavns Universitet, synes han, der er plads til forbedringer af økonomistudiet på KU.

»Den politiske dimension fylder ikke særlig meget på studiet, det er et område, som KU med fordel kunne udvide ved for eksempel at lave et fag inden for den politiske del af økonomien i et internationalt perspektiv,« siger han.

Og pengene? Måske de skal bruges på en tur til London sammen med den anden prisvinder for at takke økonomiprofessoren, der stod bag det kursus, som både danner baggrund for makkerskabet og opgaven.

khkr@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.