KU skal ikke længere være for de privilegeredes børn

SOCIAL MOBILITET – Københavns Universitet har forpligtet sig til at gøre mere for at tiltrække flere studenter fra de ti gymnasier i Østdanmark, som universitetet i dag modtager færrest ansøgere fra.

Hvis en student fra Virum Gymnasium i Nordsjælland begynder at læse på Københavns Universitet (KU), har han eller hun gode chancer for at kunne sige et ‘hej’ til vennerne fra gymnasietiden.

De nordsjællandske gymnasier sender nemlig hvert år et trecifret antal studerende videre ind på KU. Det står i et oplæg om den sociale mobilitet blandt studenter fra ‘Udviklingskontrakt 2015-17’, som er en aftale imellem universitetet og uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R).

Til gengæld er der ti gymnasier i Østdanmark, der kun sender et ét-cifret antal studenter ind på KU, og det er et udtryk for skæv mobilisering og tab af talentmasse. Det skriver KU i udviklingskontrakten.

Arbejder på at finde udvælgelseskriterierne

Derfor har universitetet forpligtet sig til at gøre en særlig oplysningsindsats over for ti gymnasier, som nu skal udvælges.

Ifølge Mette Rousøe, der er gymnasiekoordinator i KU Kommunikation, bruger universitetet blandt andet KU’s egne ansøgertal for at finde frem til de ti gymnasier.

»Vi er i gang med, sammen med medarbejdere fra universitetets fakulteter, at opstille udvælgelseskriterierne. Et lavt ansøgertal kan for eksempel også hænge sammen med gymnasiets størrelse,« siger hun.

Afmystificere studielivet

Af Udviklingskontrakt 2015-17 fremgår det, at KU inden for kontraktperioden på tre år skal etablere flere besøgstilbud og markedsføre dem særligt over for ti udvalgte gymnasier.

KU’s seks fakulteter skal desuden tilbyde dem flere ‘Studiepraktik’- eller ‘Studerende for en dag’-arrangementer på deres bachelor-uddannelser med flere end 75 optagne studerende.

Tiltagene skal være med til at afmystificere – står der i kontrakten – den akademiske arbejdsform, og den kan give gymnasieeleverne en direkte kontakt til KU’s studerende. Det kan være med til at gøre gymnasieeleverne mere afklarede omkring studielivet på universitetet.

anfj@adm.ku.dk