Politik

KU sang, skrålede og protesterede mod SU- og uddannelsesnedskæringer

FOTOREPORTAGE - Op mod 20.000 studerende protesterede torsdag mod besparelser på SU og uddannelse. Både ansatte og studerende fra KU troppede op.

»Løkke, du glemmer, at folket bestemmer!«

Taktfaste råb spredte sig ud over Rådhuspladsen, da omkring 20.000 københavnere – fra gymnasielever til universitetsstuderende og -ansatte – mødtes til demonstration torsdag eftermiddag.

»Stop nedskæringer på uddannelse, hæv kvaliteten og bevar SU’en,« var overskriften for demo’en arrangeret af Uddannelsesalliancen med over 30 fag- og elevorganisationer i ryggen.

Det var en lang dag for KU-folket. Tidligt på eftermiddagen var der demonstrationer på hver enkelt fakultet, og kl. 15 mødtes studerende og ansatte på Frue Plads for i samlet flok at protestere sig vej mod først Rådhuspladsen og siden Christiansborg Slotsplads.

Psykolog eller bare sindssyg? Det afhang ifølge denne studerende af, om V-regeringen dropper de planlagte besparelser på to procent om året.

Malou Astrup, formand for Studenterrådet: »Det er både fedt og sindssygt vigtigt, at vi i dag står sammen for at kæmpe for en af de mest fundamentale ting i vores samfund: Gode uddannelser.«

»Gæld er djævelen selv«, mente de studerende og forlangte planlagte SU-besparelser på 800 kroner om måneden fjernet.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har før kaldt SU til hjemmeboende for ‘cafépenge’. Nogle studerende vil dog hellere bruge pengene på fadøl.

I samlet flok fortsatte tusindvis af unge mod Christiansborg Slotsplads for at råbe politikerne op.

Farvel og tak. Om demonstrationen får betydning afhænger af politikerne på Christiansborg. De fik torsdag et vink med en vognstang om, hvad de studerende mener.

arn@adm.ku.dk