KU kendte falske anklager i over et år

RETSSIKKERHED - Hvad gjorde Københavns Universitet for at trænge til bunds i sagen om den studerende, som blev falsk anklaget af Milena Penkowa? Forløbet skal indgå i Kammeradvokatens undersøgelse.

En forskningspolitisk rollemodel, der bliver afsløret som svindler, er tilsyneladende som en elitesportsudøver, der bliver knaldet for doping. Nu vil Københavns Universitet have videnskabsministeren til at fratage Milena Penkowa den EliteForsk-pris, som hun modtog efter KU’s indstilling i 2009.

Det sker, fordi det nu er offentlig viden, at Penkowa 17. december 2010 blev dømt for underslæb og falsk anklage mod sin studentermedhjælp Kristian Kolind, som hun havde forsøgt at få dømt for den forbrydelse, hun selv begik.

Udeladelser

»Da hun blev indstillet til EliteForsk-prisen, kendte vi ikke denne sag eller dette anklageskrift,« sagde KU-rektor Ralf Hemmingsen til TV-Avisen 7. marts.

Men med denne udtalelse undlader rektor at forholde sig til, hvad han vidste om sagen ud over det formelle anklageskrift, som KU ganske rigtigt først modtog længe efter, at Penkowa havde fået sin pris.

Den falsk anklagede studentermedhjælp, Kristian Kolind, skrev nemlig til Københavns Universitet allerede 27. december 2008 for at bede om hjælp. Kolind gjorde opmærksom på, at Penkowa havde rejst en falsk anklage imod ham og redegjorde for sagen. Han mente, at universitetet havde en pligt til at hjælpe ham, fordi sagen vedrørte hans arbejde på KU. For når Milena Penkowa kunne fremstille falske dokumenter med Kolinds kontonummer på, var det fordi hun havde adgang til hans kontooplysninger i kraft af hans studenterjob på KU.

KU rykkede ikke for nyt før efter et år

Men Københavns Universitet greb ikke ind over for Milena Penkowa. I stedet fik Kristian Kolind et brev fra rektors juridiske chefkonsulent, der sagde, at KU ikke havde mulighed for at afgøre, hvad der var fakta i sagen.

Ifølge kilder i KU-ledelsen havde man dengang indtryk af, at Kolind reagerede positivt på dialogen med KU. I så fald har han skiftet mening i dag. Samme kilder fortæller også, at man flere gange forsøgte at få informationer om sagen fra politiet.

Men spørgsmålet er, hvornår disse henvendelser fra KU til politiet i givet fald fandt sted, og om de fik betydning for Penkowas karriereforløb på KU.

KU rykkede samtidig med at Kolind gik til institutleder

Politiken kan nemlig citere fuldmægtig Lene Skovsen fra Rigsadvokatens kontor for at KU først begyndte at rykke for nyt i sagen »i ugerne op til,« at universitetet 12. marts 2010 modtog den officielle underretning om anklagerne mod Penkowa, hvorefter hun prompte blev fritstillet.

Hvis Lene Skovsen har ret, rykkede KU først for nyt i sagen cirka samtidig med, at Kristian Kolind på eget initiativ mødte op hos Albert Gjedde, som nu var institutleder på Penkowas arbejdsplads, for igen at forsøge at få hjælp fra KU.

Det er Albert Gjedde, som i sommeren og efteråret 2010, uden om KU’s Praksisudvalg, foranstaltede de undersøgelser af Penkowas forskning, som nu har udviklet sig til mindst én verserende sag i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed.

Allerede i juni 2008 får Hemmingsen besked om underslæbsanklage

Kristian Kolinds brev fra december 2008 var heller ikke den eneste advarsel, der kunne have givet KU grund til at genoverveje, om Penkowa virkelig skulle gøres til rollemodel og professor i 2009.

For allerede i juni 2008 blev rektor Ralf Hemmingsen gjort opmærksom på, at hun var meldt til politiet for underslæb. Han var nemlig også medlem af den private videnskabelige forening, hvor Penkowa havde haft fingrene i kassen, og her fik samtlige medlemmer en orientering om sagen og politianmeldelsen per mail.

Efterfølgende forsøgte Penkowas daværende chef på Københavns Universitet, Erling Mellerup, at få lagt sagen død. Han siger til Universitetsavisen, at han handlede på eget initiativ.

KU beklager

I dag beklager KU den behandling, som Kolind fik. I en pressemeddelelse udtaler rektor Ralf Hemmingsen:

»Jeg vil gerne beklage det forløb, en studerende har været igennem, hvor Penkowa øjensynligt har brugt hans lønoplysninger og lavet falske anklager. Det er meget svært at gardere sig mod den slags svindel. Dette er blot én dom i sagen. Vi har fortsat fire andre undersøgelser af Penkowa kørende herunder en politianmeldelse.«

Vicedirektør for kommunikation Jasper Steen Winkel siger til Universitetsavisen, at sagen om underslæbet og de falske anklager indgår i den redegørelse over Penkowas tid på KU, som Kammeradvokaten er ved at skrive.

»Det hele kommer med,« siger Jasper Steen Winkel, som også oplyser, at Kristian Kolind er blevet inviteret til et møde.

I tiden fra Kolinds brev til KU indtil KU handlede ud fra anklageskriftet fra Rigsadvokaten, blev Penkowa ikke blot kåret til eliteforsker, hun blev også forfremmet til professor.

chz@adm.ku.dk