KU-kandidater nomineret til årets Specialepris

SPECIALER - Kforum for Studerende uddelte i går aftes Specialeprisen til 2015’s bedste kommunikationsspeciale. Anna Meera Gaonkar og Jon Faber, tidligere studerende ved Københavns Universitet, var med i opløbet.

Anna Meera Gaonkar og Jon Faber har begge taget kandidaten Moderne Kultur og Kulturformidling ved Københavns Universitet. I dag arbejder de begge som debatredaktører; Anna på Politiken og Jon på Information – men før de nåede så langt, skrev de sammen skrevet specialet På flugt fra familien – et kritisk blik på diskurser om æresrelateret vold i journalistik og forskning. Og det gjorde de godt. Så godt, at deres speciale torsdag aften den 4. februar var blandt de sidste otte i opløbet om at vinde Specialeprisen og præmien på 10.000 kroner.

»Jeg ved ikke, hvor store vores chancer er for at vinde, men vi er bare glade for at være nomineret,« siger Anna, da hun og Jon sidder og venter på, at resultatet bliver afsløret.

Æresrelateret vold

Selv om de to skribenter naturligvis er spændte på at høre aftenens resultat, står det klart, at deres formål med specialet hele tiden har været at skabe fokus på det emne, de har beskæftiget sig med.

I deres speciale bygger Anna og Jon videre på ph.d. Louise Lund Liebmanns forsking i såkaldte mønsterfortællinger om æresrelateret vold. Kort fortalt går det ud på, at historier om æresrelateret vold ofte følger en mønsterfortælling, der eksotiserer ofrene og deres voldelige familier. I sidste ende fratager den fortælling det danske samfund ansvar for volden, når den fremstilles som et produkt af ’fremmed’ kultur og i kontrast til ’danske’ værdier.

Derfor forsøger Anna og Jon at svare på, hvordan journalister kan fremstille præcise og konstruktive beskrivelser af problemer i etniske minoritetsmiljøer uden at stigmatisere etniske minoriteter.

»Vi synes, at det er et sindssygt vigtigt og aktuelt emne at tage fat i og gøre opmærksom på,« siger Jon.

Foruden den akademiske del, består Anna og Jons speciale også af et produkt – en artikelserie, udgivet i Information. Med artikelserien har de forsøgt at nå ud til omverdenen; De mente ikke, at det var nok med en akademisk del, der kun ville blive læst af censorer og vejledere.

Anna og Jon lytter sammen med de andre nominerede til juryens afgørelse. Kforums specialepris uddeles i år for sjette gang

Specialet opsøgte dem

Det var ikke Anna og Jon, der opsøgte ideen til deres speciale – det var nærmest lige omvendt. Anna blev kontaktet af en mand, der hjalp kvinder med at flygte fra deres familier. Han havde læst hendes artikler og kontaktede hende, da han ønskede at gøre opmærksom på de problemer, han var vidne til. Det vakte Annas interesse.

»Jeg fortalte Jon om det over en øl, og han var helt med på ideen om at skrive speciale om emnet,« siger Anna.

Hun forklarer, at de undervejs i specialearbejdet stødte på flere udfordringer:

»Kvinderne har haft det rigtigt svært og været udsat for rigtigt meget – hvilket har været grund til, at mange af dem ikke har ønsket at fortælle om deres situation, og at mange har villet være anonyme.«

Og vinderen er…

Det er desværre ikke Annas og Jons speciale, der løber med sejren torsdag aften. Juryen udpeger derimod specialet Social valuta – Når relationer bliver betalingsmiddel som vinderen; et speciale skrevet af to tidligere studerende ved Aalborg Universitet.

Afgørelsen lader dog ikke til at påvirke Anna og Jon synderligt. Deres mål har været sætte fokus på problemet, og i den sammenhæng mener Jon ikke, at det ville have fået særlig betydning at vinde Specialeprisen:

»Jeg tror, at det er med vores artikler i Information, vi har formået at rykke noget. Jeg tror ikke, at prisen ville have haft den store effekt på det område.«

I centrum, vinderne af årets specialepris, Karina Kjær og Mathilde Ramsdal fra Aalborg Universitet

uni-avis@adm.ku.dk

Artiklen er rettet 12/2-2016, så det nu fremgår, at det omtalte speciale bygger videre på ph.d. Louise Lund Liebmanns forsking i såkaldte mønsterfortællinger om æresrelateret vold.