Politik

KU får det lettere, de studerende får fart på

KONTRAKT MED MINISTEREN - Københavns Universitet og de syv øvrige universiteter har onsdag skrevet kontrakt med uddannelsesministeren. På KU glæder bestyrelsesformand og rektor sig over, at den nye minister stiller enklere krav end sine forgængere. Men de studerende får travlt.

Otte rektorer eller bestyrelsesformænd kanter sig rundt om et langt smalt bord. De skal op til ministeren efter tur og sætte deres navn på det dokument, der i de kommende år skal styre universiteterne.

Først og fremmest forpligter universiteterne sig til at svinge pisken og dingle med guleroden over deres studerende. Helt præcis 3,4 måneder skal der skæres af den gennemsnitlige studietid, hvis kontrakten skal overholdes. Uniavisen har regnet sig frem til, at det for KU’s vedkommende svarer til, at hver enkelt studerende studerer 16 minutter ekstra alle årets dage.

Regeringen har regnet sig frem til, at staten får en ekstra milliard om året i kassen, hvis øvelsen lykkes.

Ressourcemargarinen kan godt blive tyndt smurt ud

Den milliard vil universiteterne gerne bruge, bemærker rektorernes formand, Jens Oddershede fra Syddansk Universitet. Og uddannelsesminister Morten Østergaard smiler bare.

Men det kan nok svare sig for universiteterne at få de studerende til at rubbe sig lige meget hvad.

»Det siger sig selv,« siger Morten Østergaard henover kransekager og kirsebær, »at hvis man får ressourcer til at uddanne nogen på fem år og bruger syv år på det, så bliver de ressourcer også spredt tyndere ud.«

Rektor er tilfreds

Både rektor Ralf Hemmingsen og bestyrelsesformand Nils Strandberg Pedersen er godt tilfredse med den hundesnor, som uddannelsesministeren nu kontrakteligt har hæftet på Københavns Universitet.

For det første er det en aftale, der er enklere at overholde end den gamle, siger Nils Strandberg Pedersen.

»Vi er meget glade for, at det her er en forenklet kontrakt med langt færre målepunkter end den gamle udviklingskontrakt. Den er et væsentligt bedre styringsværktøj,« siger han.

Universiteterne har selv forhandlet kontrakterne, der altså ikke blot er stukket ud fra oven, og Ralf Hemmingsen glæder sig over, at den nye udviklingskontrakt med ministeren i store træk ligner KU’s egen strategiplan for de kommende år.

Uddannelseskvaliteten bliver bedre

»Det er godt, at vi ikke skal køre parallelle forløb, men at de temaer, vi har oppe, når vi afrapporterer til ministeren, flugter med de mål, vi har i vores egen strategi. Det er en kæmpe fordel, også ledelsesmæssigt,« siger rektor.

»Jeg vil fremhæve, at der er fokus på uddannelseskvaliteten,« fortsætter Ralf Hemmingsen. »Reglen om, at der minimum skal være 12 timers ugentlig undervisning på bachelordelen er kommet direkte ind som et kontraktmål. Og det er jeg rigtig glad for. Her lever kontrakten meget konkret op til de hovedmål, som KU selv har defineret.«

I 2014 har KU vedtaget, at ingen bachelorstuderende skal tilbydes mindre undervisning end 12 timer om ugen. Det er ikke mindst populært på en række af de humanistiske fag.

chz@adm.ku.dk