KU er stadig under tilsyn

ØJE I DET HØJE - Det nye Uddannelsesministerium viderefører det skærpede tilsyn med Københavns Universitet efter Penkowa-skandalen, fortæller uddannelsesminister Morten Østergaard, som dog ikke ligefrem kaster sig over opgaven med ildhu.

Det nyoprettede Uddannelsesministerium, der får ansvaret for danske uddannelser over gymnasieniveau, er ikke bare Videnskabsministeriet i ny indpakning. En større reorganisering har fordelt opgaverne på tre nye styrelser og opprioriteret ministeriets statistiske arbejde og ‘analyseberedskab’. Ansvaret for universiteternes bygninger ryger over i Klimaministeriet.

Den nye regering har rystet posen – men Penkowa ligger i den endnu. Uddannelsesminister Morten Østergaard bekræfter, at Københavns Universitet fortsat er under skærpet tilsyn.

»Ja, det er KU jo. Og det skal jeg jo så på et eller andet tidspunkt forholde mig til,« siger Morten Østergaard.

»Men jeg har, en lille smule med vilje, valgt ikke at kaste mig over den sag som den første, for lige nu kører der både en tilsynssag og en sag i Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed, og jeg vil afvente, at de sager går deres gang og rammer mit bord, når det er naturligt. Men det er da en kedelig sag, som jeg tror, at alle helst havde været foruden.«

Offentlig høring den 3. på KU om Penkowa

Også Københavns Universitet vil helst lægge problemerne bag sig. Torsdag den 3. november afholder KU en offentlig høring om spørgsmålet: ‘Hvad har vi lært af Penkowa-sagen?’. Blandt de mest spændende punkter er en status fra prorektor Thomas Bjørnholm om den igangværende undersøgelse af Milena Penkowas forskningsproduktion, der ventes afsluttet midt i 2012.

Det var den afgåede videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), der indførte det skærpede tilsyn, fordi hun var utilfreds med den advokatundersøgelse, som KU offentliggjorde i foråret 2011 om håndteringen af Penkowa-sagen og de konsekvenser, som universitetets bestyrelse efterfølgende drog.

Læs interview med uddannelsesminister Morten Østergaard i den trykte udgave af Universitetsavisen (nummer 8 2011), som udkommer den 3. november