Institut-besættere truet med udsmidning af politiet

STUDENTERPROTEST - De studerende, der blokerer Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, har haft besøg af politiet. De risikerer at blive udskrevet af universitetet, hvis de ikke stopper deres aktion, lød beskeden. Alligevel fortsætter de.

Gruppen ”Et andet universitets” fredelige blokade af Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, der startede onsdag morgen, risikerer nu at blive optrappet.

Ifølge talsperson for gruppen Sofia Luna Steenholdt mødte politiet op onsdag klokken 16 og sagde, at de skulle rydde blokaden.

Da de studerende svarede, at det havde de ikke i sinde, svarede betjentene, at de ødelagde deres liv, fordi de risikerede at blive smidt ud og ikke ville få den uddannelse, de var i gang med.

»Vi har fået det samme at vide af ledelsen på fakultetet, og når det bliver gentaget af politiet, kan vi kun opfatte det som en trussel,« siger Sofia Luna Steenholdt.

LÆS MERE: Derfor blokerer Et andet universitet Institut for Medier, Erkendelse og Formidling

God stemning i Aarhus

På Aarhus Universitet (AU), hvor ”Et andet universitet” blokerer rektoratet, bød ledelsen på kaffe.

Prorektor Berit Eika holdt også en kort tale og hilste de aktionerende fra rektor.

Hun udtalte til Omnibus, AU´s avis, at universitetsledelsen ikke har planer om at anmode politiet om at fjerne de aktionerende.

»De er velkomne så længe, der opfører sig så ordentligt, som det er tilfældet. Selvfølgelig er det lidt upraktisk, men vi har ingen intentioner om at tilkalde politiet,« siger hun til Omnibus.

Skuffet over ledelsen

De aktionerende på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling mener, at fakultetsledelsen står bag politiets besøg. Ledelsen har over for Uniavisen bekræftet, at de tilkaldte politiet.

»Hvis de vil true os, må de gøre det selv i stedet for at sende politiet. Ledelsen har handlet utroligt uprofessionelt,« siger Sofia Luna Steenholdt og fortsætter.

»Vi er utrolig skuffet over reaktionen. Vi gør opmærksom på et politisk problem, og selv om ledelsen også er imod regeringens reformer, støtter den os ikke, som de gør i Aarhus.«

Sofia Luna Steenholdt slår fast, at de ikke har tænkt sig at flytte sig, men de vil ikke slås med politiet.

clba@adm.ku.dk