Hver anden studerende er ensom

NYEDSOVERBLIK TIRSDAG - Hver anden studerende er ensom - Syddanmark hungrer efter højtuddannede - Thomas Bjørnholm efterlyser bedre ansættelsesmodel - Gør noget radikalt ved universiteternes syge kultur - Akkrediteringsrådet kritiserer KU.

Hver anden studerende er ensom

Mange studerende er ensomme og stressede i studietiden, afslører en ny undersøgelse fra Djøf, men ingen skal forvente hjælp fra den ny uddannelsesminister, Morten Østergaard (R), der siger til Politiken, at der må være gået inflation i begreberne, fordi det skal være hårdt at gå på universitetet, og de studerende må tage sig selv i nakken og tage ansvar for egen uddannelse.

Syddanmark hungrer efter højtuddannede

Mens de ledige københavnske akademikere venter i arbejdsløshedskøen, hungrer Sønderjylland efter kloge hoveder. Så udtalt, at Region Syddanmark netop har iværksat et flerårigt projekt for at skaffe og holde på de højtuddannede, skriver Information.

Thomas Bjørnholm efterlyser bedre ansættelsesmodel

Der er stort behov for en bedre ansættelsesmodel, som er klar for alle, svarer prorektor for Københavns Universitet (KU) Thomas Bjørnholm i Information til en kommentar om De bedst egnede forskerkandidater fra 9. oktober.

Gør noget radikalt ved universiteternes syge kultur

I debatten om lovgivningsbestemt kønskvotering på vigtige samfundsposter skriver Bjørn Quistorff, professor og dr.med. på Biomedicinsk Institut på Panum Instituttet, i et debatindlæg, at han ikke mener, at køn er særligt vigtigt på disse poster. Politiken, side 8, tirsdag 25. oktober 2011.

Akkrediteringsrådet kritiserer RUC, KU og CBS

KU og to andre universiteter får kritik i en ny undersøgelse fra Akkrediteringsrådet. Forskningskulturen er for inaktiv, og derfor udvikles de studerendes faglighed ikke i tilstrækkelig grad, lyder det. TV2 Lorry Regionale Nyheder, kl. 18.10, mandag 24. oktober 2011.