Humaniora skal fyre 35 medarbejdere

SPAREØVELSE - Det Humanistiske Fakultet skal afskedige 35 medarbejdere på grund af underskud på næste års budget, meddeler dekan Kirsten Refsing.

Ved et møde i Fakultetssamarbejdsudvalget (FSU) fredag den 12. november meddelte dekan for Det Humanistiske Fakultet Kirsten Refsing, at fakultetet næste år skal nedlægge 35 fuldtidsstillinger.

Fakultetets budget vil i 2011 mangle omtrent 15 millioner kroner, skriver Refsing i et brev til fakultetets ansatte, og det underskud skal finansieres af fyringer.

»På nuværende tidspunkt er der hverken taget stilling til, hvilke opgaver der vil bortfalde eller nedprioriteres, eller til hvilke stillinger der skal nedlægges,« skriver dekanen.

Tager stilling i november

FSU holder ekstraordinært møde den 19. november og igen den 26. november. Her vil FSU fastlægge en tidsplan for processen, og drøfte hvilke kriterier der skal lægge til grund for, hvilke stillinger, der skal nedlægges.

Desuden vil der blive afholdt et dialogmøde om økonomien på fakultetet den 29. november.

På FSU-møderne vil man ligeledes drøfte, hvilke såkaldte afværgeforanstaltninger, der vil blive iværksat. Nærmere oplysninger om disse afværgeforanstaltninger kan findes i KU’s personalepolitiske håndbog i kapitlet ‘Uansøgt afsked begrundet i institutionens forhold’.

LINK: KU’s personalepolitiske håndbog.

Universitetsbefolkningen er begyndt at reagere på Refsings udmelding. Læs for eksempel lektor Claus Emmeches indlæg på bloggen Forskningsfrihed.

ser@adm.ku.dk