Politik

Her er status for de uni-politiske dagsordener

OVERBLIK - Får man stadig SU på kandidaten? Gælder 1,08-reglen endnu? Har transportudgifterne for studerende fået et hak opad? Her er status over en håndfuld politiske planer og forslag, der kan - eller vil - påvirke studerendes liv.

Betaling for uddannelse nummer to er stadig kun et forslag

I begyndelsen af juni 2016 aftalte Venstreregeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, at staten skal spare 300 millioner om året ved at fjerne folks mulighed for at tage to uddannelser på samme/lavere niveau.

Flere studerende har spurgt Uniavisen, om den nye regel gælder allerede. Det gør den ikke. Det er stadig bare de tre partiers erklærede politik, men de kan gennemføre den, hvis de vil.

I midten af juni måned var det stadig uklart, hvordan et endeligt lovforslag om dobbeltuddannelse kommer til at se ud.

Karakterbonussen findes stadig

Kvikbonussen – reglen om at man må gange sit snit med 1,08, hvis man søger ind på en videregående uddannelse, før ens studentereksamen er over to år gammel – er upopulær mange steder.

Rektorerne på universiteterne kan ikke lide reglen. Studenterrådet på KU kan heller ikke lide den. Og ifølge politiko.dk, er det kun Venstre og Socialdemokraterne blandt Folketingets partier, der synes, det er fornuftigt at anspore studenter til at skynde sig på uni med en karakterbonus.

Men bonusreglen gælder stadig. Som Uniavisen påpegede 3. august, er der faktisk ikke engang politisk flertal for at lave den om.

Man får stadig SU på kandidatuddannelsen

Med jævne mellemrum foreslår nogen at skrotte SU-udbetalingerne til studerende på de to-årige kandidatuddannelser (eller at snuppe den fra alle studerende). Men i år har presset for at spare SU-milliarder alligevel været usædvanlig kraftigt.

Uniavisen har selv i foråret pustet til studenterfrygten og varslet fremtidige SU-nedskæringer med fem-seks detaljerede begrundelser.

Men det er spekulationer. SU’en til kandidatstuderende findes endnu.

Det er blevet dyrere for studerende at bruge offentlig transport

Det er ikke kun prisen for at leje et værelse i hovedstaden, der skyder i vejret for tiden. Også udgifterne til transport er røget et nøk i vejret for de studerende. Så hvis gamle furede studerende taler om, hvordan de for nogle få kobbermønter kunne ræse gennem landet, taler de relativt sandt.

Nye ufavorable takster trådte i kraft 1. juli 2016.

Til gengæld lover DSB at køre lidt langsommere.

Ja, du skal stadig fremad

Studenterrådet jublede, da deres repræsentanter og KU’s ledelse fremlagde en ny aftale for, hvordan fremdriftsreformen skal implementeres på KU.

Aftalen afskaffede den forhadte tvangstilmelding til eksamener, genindførte en – ganske vist begrænset – mulighed for at eftertilmelde sig kurser, og fjernede kravet om tilmelding til 60 ECTS-point om året.

Meeen … Samtidig betyder aftalen, at alle studerende nu skal bestå 45 ECTS-point om året. Folk med meget lang hukommelse (og tilbøjelighed til at læse notater fra Københavns Universitets Uddannelsesstrategiske Råds møder) vil måske huske, at netop dette ‘bestå-krav’ faktisk var KU-ledelsens udspil i starten af fremdriftsballaden.

Med andre ord: Fremad skal de studerende stadig. Kommer de mere end ét år bagud på bacheloren eller kandidaten, ryger de ud.

Og så er der lige det med orloven …

Ja, der er nye regler for orlov på studiet

De nye regler på KU siger, at det er muligt at holde orlov uden særlig grund på bacheloruddannelsen i et semester/to blokke.

Og at orlov uden særlig grund afskaffes på kandidatuddannelsen.

Hvis du er ny på KU, virker det muligvis ikke så overrumplende, at man ikke længere bare kan tage en pause på sin overbygningsuddannelse, men for mange nuværende studerende har kampen for orloven været en hjertesag.

chz@adm.ku.dk