'Groft sagt' om studerendes boligaktion: 'ingen hjemme'

ØVRIGE MEDIER - 'Groft sagt' om studerendes boligaktion: 'ingen hjemme' - Professor giver tre sociale grunde til at tage computeren med på café - Hvad laver Skat overhovedet på Twitter? - I en tåge af mandlig angst på filosofi - Dansk Erhverv: På tide at begrænse adgangen til den lukrative SU.

‘Groft sagt’ om de studerendes boligaktion: ‘ingen hjemme’

De studerende, der tirsdag besatte en skole for at skaffe sig en bolig og aktionere imod de studerendes boligmangel, har i hvert fald ‘ingen hjemme på første sal’. Det skriver Edit Thingstrup i sin blog ‘Groft sagt’ på berlingske.dk.

Professor giver tre sociale grunde til at tage computeren med på café

Hygge, beskyttelse og status er de tre sociale årsager til, at mange studerende tager deres laptop med under armen, når de skal ned på den lokale café og have et skud kaffe. Det mener Henning Bech, professor emeritus ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet (KU), ifølge Politiken.

Hvad laver Skat overhovedet på Twitter?

Det koster på troværdigheden, hvis Skat bruger et sprog på Twitter, der måske er lidt for friskt, når de svarer på henvendelser fra borgerne. Det mener Frans Gregersen, professor og sprogforsker ved KU, som heller ikke kan se nødvendigheden i, at Skat overhovedet skal være på Twitter som offentlig myndighed. Det skriver Kristeligt Dagblad.

I en tåge af mandlig angst på filosofi

Filosofiens verden er en næsten ren mandeverden, og kvinder, der vælger at gå ind i den, ender derfor med at fortryde deres valg. Den orden er nu blevet sat til diskussion, efter at den verdenskendte britiske analytiske filosof Colin McGinn i forsommeren så sig nødsaget til at forlade sin post på Universitetet i Miami efter en meget omdiskuteret sag om sexchikane, skriver Information.

Dansk Erhverv: På tide at begrænse adgangen til den lukrative SU

Regeringen vil ændre SU-reglerne, efter at en EU-dom på SU-området kommer til at koste Danmark 38 millioner kroner, når andre EU-landes borgere skal have yderligere adgang til Danmarks lukrative SU-ydelser. Og det skulle også bare være sket for længst, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse. Allerede for 10-15 år siden burde politikerne have diskuteret, hvordan man indretter samfundet i respekt for arbejdskraftens frie bevægelighed i EU. »Vi er nødt til at diskutere brugerbetaling, og om SU’en skal omlægges til lån og afskaffelse af SU til det såkaldte fjumreår er vejen frem, så vi kan fremtidssikre vores velfærdssystem,« mener politisk konsulent i Dansk Erhverv, Morten Jarlbæk Pedersen, ifølge pressemeddelelsen.

anfj@adm.ku.dk