Politik

Gebyrer vil skræmme udenlandske forskere væk

UDLÆNDINGEPAKKE - Et sæt gebyrer, som regeringen vil indføre, vil gøre det sværere for danske universiteter at tiltrække udenlandske forskere og studerende, advarer KU's afdeling for International Staff Mobility.

Regeringens forslag om ændring af udlændingeloven vil gøre det sværere for danske universiteter at tiltrække udenlandske ph.d.’er og postdoc’er, advarer Københavns Universitets kontor for International Staff Mobility under Personaleafdelingen.

Det er særligt indførelsen af gebyrer for ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse, der vil afskrække forskere fra at søge mod KU og andre af landets universiteter, siger Vivian Tos Lindgaard, der er chefkonsulent i KU’s Personaleafdeling

Ifølge VKO’s nye lovændringsforslag skal førstegangsansøgere om opholdstilladelse betale henholdsvis 1.750 kroner som studerende og 3.000 kroner som forsker.

Danmark er ikke attraktivt

Disse foreslåede ændringer til af udlændingeloven, samt den kontroversielle udlændingepakke som helhed, er med til at gøre Danmark mindre attraktivt for udenlandske forskere og studerende, siger Vivian Tos Lindgaard.

Mens størstedelen af den offentlige debat har handlet om pointsystemet for familiesammenføringer, er det rent faktisk andre regler, der rammer udenlandske forskere hårdere, siger hun.

»En indførelse af gebyrer for ansøgning om opholdstilladelse vil svække Danmarks tiltrækningskraft på dygtige studerende og forskere fra 3. lande, som kan bidrage til globaliseringen i Danmark,« skriver Vivian Tos Lindgaard, i en note til Danske Universiteter, som blev videresendt til Integrationsministeriet fredag.

Universiteter kan ikke betale

Danske studiegebyrer, skatter og leveomkostninger er i forvejen høje, sammenlignet med resten af Europa, siger Vivian Tos Lindgaard.

Og i modsætning til private firmaer, som normalt ville betale ansøgningsudgifterne for en kommende ansat, er dette ikke en mulighed for universiteterne. Det har de som offentlige institutioner hverken midler eller hjemmel til.

»Gode forskere har ofte flere ansættelsestilbud fra forskningsinstitutioner i forskellige lande, og det er ikke kun jobbet, som har betydning for valget af arbejdsland. Et lands omdømme vil også spille en afgørende indflydelse på beslutningen om arbejdsland, og indførelse af disse gebyrer vil forringe Danmarks omdømme som et venligt og gæstfrit land for udlændinge,« slutter Vivian Tos Lindgaard noten til Danske Universiteter.

miy@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.