Færøsk 'piratfugl' fundet i Uruguay

NYHEDSOVERBLIK ONSDAG - Færøsk 'piratfugl' fundet i Uruguay - Du kan snart kysse din fastnettelefon farvel på KU - Kun få akademikerkvinder får fast ansættelse i det offentlige - Universiteter risikerer straf for milliardopsparing - Studerende: At kommunikere med KU er som at skrige under vand.

Færøsk ‘piratfugl’ fundet i Uruguay

En ringmærket færøsk ‘piratfugl’, en almindelig kjove, har tilbagelagt en rejse på intet mindre end 11.570 kilometer til Uruguay, og det er første gang, man har dokumenteret, at det kan ske, fortæller Statens Naturhistoriske Museum på KU, til Nyheder.ku.dk. Almindelig kjove omtales også som ‘piratfugl’, fordi den ernærer sig ved at stjæle mad fra andre fulge, især fra terner og måger, mens de er i luften, selvom nogle måske vil synes, det er mange kilometer at skulle flyve bare for at stjæle en andens sild.

Du kan snart kysse din fastnettelefon farvel på KU

Inden udgangen af 2013 vil alle have taget deres afsked med deres fastnettelefon og sagt goddag til pc-baserede telefoner, skriver Nyheder.ku.dk (link til intranet). Det ny system hedder Lync, det minder lidt om Skype, og KU har en plan for, hvornår hver enkelt administrativ enhed skal skifte til det ny system.

Få akademikerkvinder fastansættes i det offentlige

Særligt kvinder med samfundsvidenskabelige uddannelser, som søger ansættelse i det offentlige, er nødt til at begynde karrieren i et vikariat, skriver Avisen.dk. Ifølge Djøf skyldes det, at flere kvinder end mænd søger mod det offentlige, og at den offentlige sektor er præget af besparelser og ansættelsesstop; der er heller ingen nye stillinger i det offentlige, men kun tidsbegrænsede stillinger og barselsvikariater.

Universiteter risikerer straf for milliardopsparing

Medierne har allerede i et par dage skrevet om nogle danske universiteters økonomiske opsparede overskud, og Uniavisen.dk har selv bemærket, at KU nu er milliardær. Nu følger Information op med to artikler. Den ene om professorer, der siger, at det skal universiteterne ikke regne med at slippe godt fra, og den anden med en opgørelse over,hvor mange penge, universiteterne sidste år satte i banken. Beløbet er opgjort til 784 millioner kroner.

Studerende: At kommunikere med KU er som at skrige under vand

En studerende har ventet i 11 måneder og 19 dage på at få et svar fra KU om sit udlandsophold. Det fortæller Andreas Ebbesen Jensen, kandidatstuderende i Film og Medievidenskab på KU, i et debatindlæg i Politiken. Andreas venter stadig og peger på, at KU dermed viser, at universitetet ikke magter at leve op til sin erklærede ambition om at sende de studerende på udlandsophold. Der er hverken midler eller vilje til det, mener Andreas Jensen. Politiken, side 5, onsdag 25. april 2012.