Politik

Fællestillidsrepræsentant: Afskedigelser på Sund er utilstedelige

BUDGET 2014 – Ingrid Kryhlmand, HK-fællestillidsrepræsentant, mener, at Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet driver rovdrift på de administrative ansatte, fordi 14 stillinger skal nedlægges på et tidspunkt hvor arbejdsbyrden sandsynligvis vil vokse som følge af fremdriftsreformen.

»Der er brug for langt flere administrative medarbejdere, ikke færre. Folk har krav på at have et rimeligt arbejdsmiljø, hvor de kan gå glade på arbejde uden at risikere at gå ned med stress,« siger Ingrid Kryhlmand, fællestillidsrepræsentant for de administrative HK’ere på Københavns Universitet.

Hun mener, at det er utilstedeligt, at Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet vil nedlægge 14 stillinger til næste år for at spare 7,5 millioner kroner.

Læs Sund skærer 14 stillinger

Et skalkeskjul

I 2011 blev 40 stillinger nedlagt på grund af krav fra ministeriet, så der kan ikke spares yderligere, mener fællestillidsrepræsentanten.

Læs Sund sidder med aben i ny KU-sparerunde

»Ledelsen siger, at der mangler penge på budgettet for 2014, så det er nødvendigt at spare, men det er i virkeligheden et skalkeskjul for at høste nogle fusionsgevinster. Det sker tilmed samtidig med, at fremdriftsreformen skal indføres, hvilket vil medføre at administrationen bliver overfaldet af studerende der vil søge om dispensationer og udsættelse for at undgå at blive udskrevet af universitetet,« siger hun.

Ingrid Kryhlmand henviser til, at KU i sit høringssvar om fremdriftsreformen har svaret ministeriet, at man med de nye stramme regler forventer langt flere ansøgninger om meritoverførsel og dispensation fra de studerende.

Syge af stress

Hun oplever allerede, at alle medarbejdere er pressede, og mange er sygemeldt med stress, siger hun:

»En kollega har netop sagt op og er gået ud i arbejdsløshed, fordi hun tænker mere på sit helbred end de tre ugers karantæne hun får i a-kassen,« siger fællestillidsrepræsentanten.

clba@adm.ku.dk