Politik

EU rekordsatser 48 milliarder på forskning i 2011

STORE PENGE - EU gav i går, mandag, sit hidtil største beløb til forskning: 6,4 milliarder euro. Det sker for at øge den europæiske konkurrenceevne samt løse sociale udfordringer og skabe 165.000 nye job

»At investere i forskning er den eneste intelligente måde at arbejde sig ud af en krise på og opnå en vækst, som er holdbar og socialt retfærdig,« sagde kommissær for forskning, innovation og videnskab, Máire Geoghegan Quinn, ifølge den svenske avis Dagens Nyheter i går.

LÆS artikel: Europeisk rekordsatsing på forskning

Med 6,4 milliarder euro (48 milliarder kroner) fra EU, som tildeles for 2011, til 16.000 forskere ansat både i industrien og på universiteterne, håber EU at kunne skabe 165.000 nye arbejdspladser.

Máire Geoghegan Quinn mener, at satsningen både vil gøre Europa grønnere, tilbyde bedre sociale forhold samt få Europa til at stå sig bedre i konkurrencen med andre kontinenter.

Svensk forskningsminister allerede på dupperne

Dagens Nyheter havde ligeledes i går en artikel med den svenske forskningsministser Tobias Krantz, der mener, at hvert enkelt land i EU må tage særskilt ansvar for forskningen – det er ikke nok, at EU satser.

LÆS artikel: Krantz: Utmärkt steg av EU

Tobias Krantz giver tre eksempler på områder, som tildeles forskningsmidler, som er særligt interessante for Sverige.

Sverige har selv været med til at drive det ene område frem i EU, det Europæiske Forskningsråd (ERC), som tildeles midler fra EU, der har som formål at belønne de bedste forskere i Europa.

Et andet område er penge til Marie Curie-programmet, som er en slags ‘Erasmus-program for forskere’, som skal få flere forskere til at arbejde på tværs af landegrænser.

Et tredje område er satsninger på små og mellemstore virksomheder.

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.