Et Andet Universitet har hævet blokaden

18 dages blokade af rektoratet på KU er slut, men Et Andet Universitet fortsætter kampen mod reformerne og for den fri viden.

Efter 18 dage på rektoratets gang på Københavns Universitet valgte Et Andet Universitet i lørdags (den 2. maj) at hæve blokaden, men kampen for et andet universitet er ikke slut.

»At vi har opgivet blokaden, betyder ikke, at vi har opgivet målet. Nu intensiverer vi arbejdet på andre fronter,« siger talsperson for Et Andet Universitet på KU, Rasmus Madsen.

»Blokaden har været en kæmpe succes, vi har opnået mere end vi umiddelbart havde forventet.«

Da blokaden blev oprettet, var Et Andet Universitets plan umiddelbart, at den skulle holdes, indtil fremdriftsreformen var trukket tilbage. Men ifølge Rasmus Madsen er en blokade i den nuværende situation ikke længere den mest effektive måde at tilstræbe gruppens mål.

Målet er, at reformen skal trækkes tilbage – og ligeså dimensioneringsplanerne og Universitetsloven fra 2003 – men blokaden er blot ét middel i kampen for at nå det mål, og gruppen har vurderet, at arbejdet skal udføres andre steder nu.

Ingen masterplan

»Det umiddelbare, kortsigtede formål med blokaden har vi opnået til fulde, og vi har også fået skabt en offentlig debat – både via den mediedækning, der har været af blokaden, men også i form af den kronik bragt i Politiken om fri viden, samt at Enhedslisten har kaldt ministeren i samråd. Så vores kortsigtede mål er opnåede, og nu tror vi, det er mest effektivt, at vi trækker os lidt tilbage og prøver at samle kræfterne om at sætte vores andre planer i værk,« siger Rasmus Madsen.

Han fortæller, at gruppen nu vil intensivere arbejdet på andre fronter. Og hvordan det skal foregå skal diskuteres på et stormøde mandag den 11. maj, hvor alle er velkommen.

»Vi har ikke nogen masterplan, vi bare følger. Vi laver hele tiden konkrete analyser af den konkrete situation,« siger Rasmus Madsen og fortsætter:

»Vi vil yde maksimal modstand, og en af måderne at gøre det på er at organisere den modstand, vi har. Der er rigtig mange ansatte og rigtig mange studerende på universiteterne, som er meget utilfredse, men det nytter ikke noget, hvis de går rundt og er det som enkeltpersoner. Hvis vi organiserer os, kan det sætte en reel stopper for den udvikling, vi ser i politik nu.«

lene.munk-petersen@adm.ku.dk