Et Andet Universitet fortsætter blokaden: KU’s ledelse må tage ansvar

BLOKADE - Et Andet Universitet har nu blokeret KU's rektorat i over et døgn for at få tilbagetrukket fremdriftsreformen og dimensioneringsplanerne. Gruppen mener, at KU's ledelse må tage ansvar - ellers reduceres universitetet til en fabrik.

Det ser egentlig lidt hyggeligere ud end normalt på gangen i rektoratet. Madrasser på gulvet, en sovepose og et slag skak i skrædderstilling ved en mælkekasse.

Gruppen Et Andet Universitet har blokeret gangen siden onsdag eftermiddag, selv om det var meldt ud, at blokaden først skulle begynde torsdag. Siden er gangen blevet brugt som opholdsrum i løbet af dagene, sovesal for de fem overnattende studerende om natten – og siden som mødelokale, da Et Andet Universitet inviterede til blokademøde torsdag klokken 12.

Uniavisen deltog ikke, da mødedeltagere skal støtte op om blokaden, men vi tog over på gangen umiddelbart efter mødet, sneg os udenom den fysiske blokade (en bænk) og besøgte de blokerende.

Debatmøde på lørdag

Cirka 20 var dukket op til blokademødet, fortæller Jeannette Søgaard, der er filosofistuderende og talsperson for Et Andet Universitet på Københavns Universitet. Et møde, som i høj grad blev brugt på at arrangere et debatmøde, der skal foregå lørdag den 18. april.

»Vi håber, at arrangementet kan skabe en større bevidsthed om blokaden og eventuelt få flere til at støtte op og melde sig på vagtplanen,« siger hun.

Et andet universitet vil gerne nå ud til flere folk og forklare, hvad gruppen egentlig står for, og håber dermed at opnå flere tilhængere af sagen og blokaden.

»Jeg fornemmer, at der er mange, der tror, at Et andet universitet er en gruppe studerende, der er bekymrede for egne vilkår. Sådan er det ikke. Vi er meget mere bekymrede for den rolle, universitetet har fået i samfundet. Den er problematisk. Vækst og erhvervsrelevans skal ikke være universitetets mål, det skal være fri viden og dannelse – vækst er et irrelevant kriterium for et universitet,« siger Jeannette Søgaard.

Universiteterne reduceres til en fabrik

Et andet universitet mener, at dimensioneringsplanerne og fremdriftsreformen er tydelige eksempler på, hvordan politikerne behandler universiteterne og deres studerende forkert. Gruppen mener, at regeringen reducerer universiteterne til en fabrik. Derfor vil de studerende som udgangspunkt opretholde blokaden, indtil fremdriftsreformen og dimensioneringsplanerne er trukket tilbage.

Men hvis det er de politiske beslutninger, I er utilfredse med, bør I så ikke hellere demonstrere ved Christiansborg?

»Vi mener, at ledelsen på KU har været alt for føjelige. Forhandlingerne har handlet om, hvordan nedskæringerne skulle finde sted, og ikke om de overhovedet skulle finde sted. Og så er forhandlingerne foregået hen over hovederne på ansatte og studerende,« siger Jeannette Søgaard.

Hun mener, at blokaden af rektoratet faktisk anerkender universitetsledelsens rolle som beslutningstagere.

»Den skal tage et ansvar – ansvaret bør ikke ligge i hænderne på Sofie Carsten Nielsen.«

»Vi holder meget af universitetet«

Et andet universitet har valgt at blokere et forholdsvis lille område på KU, fordi det er vigtigt at kunne opretholde blokaden længe. De studerende på gangen kommer fra forskellige uddannelser: Jura, Filosofi, Dansk, Historie, Matematik, Geografi med videre. Men Jeannette Søgaard fortæller, at der er flest fra humaniora, formentlig fordi dimensioneringen vil ramme det fakultet hårdest.

»Det, som er kendetegnende for os alle, er, at vi holder meget af universitetet og er bekymrede for det. Det er ikke for sjov, at vi blokerer, vi kan sagtens finde på andre ting at lave end at holde nattevagt på rektors gang,« siger hun.

Et andet universitets blokering af rektoratet på KU skete samtidig med, at gruppens afdelinger ved Aarhus Universitet og RUC også lavede blokader. På Aarhus Universitet tilkaldte ledelsen Østjyllands Politi umiddelbart efter blokeringen var begyndt, og de studerende blev fjernet. Ifølge Jeannette Søgaard har de studerende på KU ikke aftalt, hvad de gør, hvis politiet bliver tilkaldt.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk