Esben Lunde: Slut med særlige forskerprogrammer for kvinder

KØNSPOLITIK - Regeringen vil ikke finansiere forskerprogrammer målrettet kvinder. »Vi vil ikke hælde millioner i sådan noget,« siger Esben Lunde larsen.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) er begyndt at tage bladet fra munden og markere hvorved den nye venstreregering adskiller sig fra S-R-regeringen på det uddannelsespolitiske område.

Hen over sommeren har ministeren gentaget i flere interview, at han vil være åben over for forhandlinger på alle områder med alle interessenter. Men nu slår ministeren fast, at der er et punkt, der ikke kommer i spil: Regeringen vil ikke finansiere forskerprogrammer, der er målrettet til kvinder.

»Der kan være ting, vi af politiske årsager ikke ønsker at fremme. Jeg kan allerede nu sende et meget klart signal til de politiske partier. Vi kommer ikke til at fremme kvindeforskerprogrammer. Det vil være diskvalificerende for forhandlinger, hvis nogen ønsker, at vi skal hælde millioner i sådan noget.«

Sådan sagde Esben Lunde Larsen til netavisen Altinget den 25. august.

Kvindelige KU-talenter fik 65 millioner i 2014

I oktober 2014 kunne Det Frie Forskningsråd uddele 110 millioner kroner til 17 danske kvindelige forskertalenter under det såkaldte YDUN-program. Ti af modtagerne var fra Københavns Universitet, og de fik hver en bevilling på cirka 6,5 millioner kroner til deres forskning.

Den tidligere regering lancerede YDUN-programmet for at styrke talentudnyttelsen i dansk forskning ved at fremme en mere ligelig kønssammensætning af forskningsmiljøerne i Danmark.

Rektor: KU arbejder videre på kønsbalancen

Uniavisen har spurgt rektor Ralf Hemmingsen hvordan ministerens udmelding harmonerer med Københavns Universitets bestræbelser på fremme kønsbalancen på KU. Han svarer:

»KU har gennem en årrække arbejdet med at skabe kønsmæssig balance i forskning og ledelse. Universitetet vil med vores planer sikre, at fokus er på talent, uanset køn, og at spørgsmålet om køn ikke er afgørende for, hvem der gør karriere på KU.«

Og der er lang vej igen på det gamle universitet, hvor hver tredje professorstilling bliver besat uden en eneste kvindelig ansøger:

»KU ønsker, at alle stillinger besættes med den bedste ansøger, og det er en udfordring, når baggrundstallene viser, at hver tredje professorstilling på KU blev besat med kun én ansøger i 2013, 36 procent af stillingerne blev besat uden kvindelige ansøgere og 17 procent uden mandlige. Universitetet fortsætter derfor sin indsats via den nyeste handlingsplan fra 2015,« siger Ralf Hemmingsen.

gbg@adm.ku.dk