Enhedlisten: Vi skal kræve svar om fremdriftsreformen i valgkampen

VALG - De kommende tre uger skal politikerne kæmpe om danskernes gunst, og der skal også kæmpes om fremdriftsreformens skæbne, hvis det står til Enhedslistens uddannelsesordfører Rosa Lund.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt udskriver valg i dag, onsdag den 27. maj, og fyrer dermed startskuddet til tre ugers intens valgkamp af. En valgkamp som spås at komme til især at handle om asylansøgere og kontanthjælp – og knap så meget om uddannelse.

Men måske er fremdriftsreformen blevet et giftigt nok emne til, at den kan snige sig ind i debatterne. Uddannelsesordfører for Enhedslisten Rosa Lund vil i hvert fald bruge valget til at trykke partierne bag reformen på maven.

»Jeg synes, vi skal bruge valgkampen til at få alle partier til at sige, hvad de mener, der skal ske med den fremdriftsreform og så holde dem op på det efter valget. Det er jo noget pjat, at højrefløjen har gået og sagt, at de er modstandere af reformen, men de sidder jo i forligskredsen – så hvis de virkelig mener, at den er så dårlig, så må de lave ændringer,« siger hun.

Samråd om reformen aflyst

Når valget officielt udskrives ved et pressemøde klokken 11, suspenderes det almindelige arbejde i folketinget, så politikerne kan fokusere på valgkampen. Det betyder blandt andet, at det åbne samråd om fremdriftsreformen, som skulle afholdes den 2. juni, er aflyst.

Et samråd, hvor uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen blandt andet skulle svare på spørgsmål om tvangsmerit, om hvorfor netop 2363 studiepladser skulle skæres med dimensioneringen, og om hendes forventninger til mængden af dispensationssager på universiteterne.

Og selvom Rosa Lund ærgrer sig over, at hun og de andre spørgere nu ikke får mulighed for at få klarlagt de sager, så mener hun, at valget kan bruges til at stille partierne til ansvar, og det er godt.

»Det er selvfølgelig ærgerligt med det samråd, for der var en masse faktuelle ting, vi kunne have fundet ud af der.«

»Men jeg synes, vi skal bruge valgkampen til at stille de partier til ansvar, som har lavet fremdriftsreformen og spørge dem, hvad der skal ske efter et valg. Vil de være med til at ændre den efter et valg?«

Nu er der jo andre emner end uddannelse, der presser på hos politikerne i sådan en valgkamp, men tror du, at uddannelse kan få en plads i den her?

»Det håber jeg virkelig, og jeg vil i hvert fald gøre mit for, at uddannelsespolitikken kommer til at fylde noget. Der er rigtig mange studerende, som bekymrer sig om fremdriftsreformen, så jeg tror faktisk, at uddannelse kan få en plads i valgkampen.«

lene.munk-petersen@adm.ku.dk