Endnu intet flertal for at afskaffe karakterbonus

REGELÆNDRING - Dansk Folkeparti vil først have en bred diskussion, inden de vil gå med til at afskaffe omdiskuteret karakterbonus på 1,08 for hurtigstartende studerende. Og selv da er der ikke flertal for en ændring.

Der kan være ved at brede sig en positiv stemning i folketinget for at afskaffe 1,08-reglen. Den gør det muligt for studenter at gange deres karaktergennemsnit med 1,08, hvis de begynder på en videregående uddannelse inden for to år efter endt studentereksamen.

Netavisen politiko.dk har spurgt folketingets partier om deres holdninger til at afskaffe ordningen, og der er nu fem partier, der er positivt indstillede over for en ændring.

Hvis afskaffelsen bliver en realitet, kommer det dog næppe til at ske ved en hurtig flertalsbeslutning.

DF vil først have en bred diskussion

For det første har de positivt indstillede partier – Enhedslisten, SF, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti – kun 89 mandater, og det er som bekendt et mandat for lidt til et flertal.

For det andet vil Dansk Folkeparti – der alene har 37 mandater – først have en bred diskussion om optagelseskriterier og optagelsesveje, siger Dansk Folkepartis uddannelses- og forskningsordfører Jens Henrik Thulesen Dahl til Uniavisen:

»Jeg ser kun bonussen som et delelement i en større sammenhæng, og derfor giver det for mig ikke nogen mening kun at afskaffe den, men når vi kommer til at tage diskussionen – sammen med Venstre og Socialdemokraterne – vil det til gengæld være helt oplagt at fjerne ordningen i den sammenhæng.«

Københavns Universitet har udtalt til Ritzau, at de – ligesom de fem politiske partier – går ind for afskaffelsen af karakterbonus.

anfj@adm.ku.dk