DHL-løbet på vej mod KU-deltagerrekord

NYHEDSOVERLIK FREDAG - DHL-løbet på vej mod KU-deltagerrekord - Større nedbrud på KU’s it-systemer - KU nummer 11 i Europa på ny Shanghai-rangliste - Fjernes ophavsretten, dør kulturen.

DHL-løbet på vej mod KU-deltagerrekord i år

Alt tyder på, at deltagerrekorden for KU-løbere ved DHL-stafetten i Fælledparken kan nå at blive slået i år. Sidste år deltog 2.140 KU-løbere fordelt på 428 hold, og på nuværende tidspunkt er der allerede tilmeldt 2.045 KU-løbere på 409 hold, står der på KU’s intranet.

Større nedbrud på KU’s it-systemer

Tirsdag aften skete der et nedbrud i KU’s it-driftcenter på Panum, og mange systemer, som KUnet, Alumnimail, Absalon, selvbetjening for ansatte og studerende og den elektriske telefonbog, virkede heller ikke onsdag, ifølge KU’s intranet. Koncern-it opdaterer løbende driftsinformation på: http://it.ku.dk/driftsinformation/.

KU nummer 11 i Europa på ny Shanghai-rangliste

Forskellige ranglister placerer i år KU som det bedste universitet i Danmark, som nummer to i Norden (mod en førsteplads sidste år), nummer 11 i Europa på en ny rangliste (mod en 9.-plads sidste år) og nummer 44 i verden (mod nummer 43 sidste år). Det skriver KU’s intranet.

Fjernes ophavsretten, dør kulturen

Ophavsretten er den pris, vi må betale for at have et samfund med et højt kulturelt niveau, mener Morten Rosenmeier, professor i ophavsret ved Det Juridiske Fakultet på KU, ifølge Information. Afskaffer vi ophavsretten, forarmer vi kulturen.