DF vil lade KU overtage bygninger for 12 milliarder, men regeringen afviser

FOLKETINGET - Dansk Folkeparti var klar til at opfylde KU-ledelsens hedeste økonomiske drøm: ejerskab over universitetets bygninger. Men regeringen tøver.

Hvis Københavns Universitet får lov at overtage skødet til sine bygninger fra staten, sådan som rektor har ansøgt staten om, skal universitetet optage lån for at kunne betale dem.

Dansk Folkeparti foreslår at sælge KU bygningerne til halvdelen af deres bogførte værdi på knap 12 milliarder.

Dermed får staten seks milliarder i kassen, men hvis det står til Dansk Folkeparti, skal pengene blive i forskningsverdenen.

DF foreslår nemlig, at de bruges til at finansiere Grundforskningsfonden i de kommende ti år.

Grundforskningsfonden støtter eliteforskningsmiljøer, såkaldte centres of excellence, med meget store enkeltbevillinger. Der er for tiden 43 aktive grundforskningscentre, heraf 26, som KU deltager i eller er vært for. Fondens bevilling udløber ved udgangen af 2015.

Regeringen vil ikke kæde grundforskning og bygninger sammen

Men trods regeringspartiernes erklærede begejstring for at støtte grundforskningen, skød uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) Dansk Folkepartis forslag ned, da Folketinget tirsdag havde det til debat.

I regeringens forslag til en ny vækstpakke indgår allerede tre milliarder til Grundforskningsfonden, så regeringen har ikke travlt med at love yderligere penge.

Uddannelsesministeren havde også svært ved at se, at overdragelsen af bygninger til KU kunne frigøre så mange penge, som Dansk Folkeparti forestiller sig.

»En sådan overdragelse skal være udgiftsneutral for staten, og det betyder, at et salg ikke vil skabe frie midler for staten, det fremgår af Universitetsloven,« sagde Sofie Carsten Nielsen fra Folketingets talerstol.

»Da regeringen således har tilvejebragt et fremtidigt finansieringsgrundlag, der vil kunne understøtte og videreføre [Grundforsknings]fondens arbejde, og behandlingen af Københavns Universitets anmodning ikke kan kædes sammen med den fremtidige finansiering af Danmarks Grundforskningsfond, så afvises beslutningsforslaget af os i regeringen.«

KU lever i håbet

Og dermed endte – desværre for KU’s ledelses dagsorden om at blive bygningsejer – diskussionen om bygningerne. I stedet interesserede oppositionen sig for, hvordan regeringen egentlig havde tænkt sig at finde de tre milliarder kroner, som dén vil lægge i Grundforskningsfonden.

Svaret fra ministeren var »en løbende tilpasning af finanspolitikken« og »udstedelse af statsobligationer« (altså lån).

Staten er ved at undersøge, om KU må få bygninger

Skrotningen af DF’s forslag betyder ikke, at KU må opgive håbet om at få fingre i de mange bygninger.

Både CBS og DTU ejer deres bygninger, og ifølge DTU’s ledelse er det en kolossal fordel at være bygningsejer. Det er i hvert fald en styrkelse af ledelsens muligheder for at styre universitetet.

Ikke mindst fordi det er muligt at optage lån i de mange bygninger og investere midlerne, hvor de forhåbentlig gør mest gavn. I DTU’s tilfælde er selvejet forudsætningen for, at universitetet har kunnet investere et trecifret millionbeløb i et køleanlæg til gavn for forskningen.

Selv om den statslige Bygningsstyrelse, der ejer bygningerne i dag, stritter imod, er Uddannelsesministeriet i gang med at analysere, hvordan man kunne overdrage bygningerne til KU, hvis man ellers vil.

Den analyse er klar inden sommer, lover ministeriet.

LÆS: Beslutningsforslaget om at give KU selveje (pdf)

chz@adm.ku.dk