Politik

Den nye minister er en lillebitte smule shaky

TØRNÆS - Mandagens ministerrokader bød på et farvel til Esben Lunde Larsen og et goddag til en lettere rystet Ulla Tørnæs. Vi har tegnet et overblik over den nye ministers politiske karriere.

Halvanden uges højspændt regeringskrise fik mandag sin foreløbige afslutning, da statsminister Lars Løkke Rasmussen med en regeringsrokade sadlede om på ministertaburetterne. Esben Lunde Larsen er ny miljø- og fødevareminister, mens Ulla Tørnæs overtager posten som uddannelses- og forskningsminister.

Den 53-årige vestjyde Ulla Tørnæs er ikke noget nyt navn i dansk politik: Under VK-regeringen i nullerne var hun ad to omgange minister – først undervisningsminister fra 2001 til 2005 og siden udviklingsminister frem til 2010.

Mandag trådte hun tilbage ind på den landspolitiske scene til et nogenlunde velkendt ressortområde. Som tidligere undervisningsminister er uddannelsespolitik langt fra en ny verden for Ulla Tørnæs. Hun var en af hovedarkitekterne bag den omfattende gymnasiereform i 2004, der afskaffede den sprogligt-matematiske opdeling og indførte et mere fleksibelt linjevalg med fokus på især tværfaglighed:

»Humanister har brug for indsigt i naturvidenskabelige problemstillinger, og naturvidenskabsfolk har brug for gode kompetencer inden for fremmedsprog,« sagde Ulla Tørnæs tilbage i 2004 om reformen.

Erfaring med uddannelsespolitik

Trods erfaring med uddannelsespolitik kom Ulla Tørnæs’ comeback på den landspolitiske scene alligevel som en overraskelse for mange politiske kommentatorer.

Det skyldes til dels, at den vestjyske Ulla Tørnæs har lidt flere nederlag som politiker de senere år. Den føromtalte gymnasiereform fra 2004 var blandt hendes svendestykker som minister, men kritiseres i dag af toppen i hendes eget parti, Venstre. Finansminister Claus Hjort Frederiksen har ifølge Altinget.dk ligefrem udtalt, at Venstre blev »ramt af en psykose,« da partiet stemte for, mens også Bertel Haarder og Kristian Jensen har kritiseret reformen og dens konsekvenser for gymnasiernes faglighed.

Det blev til endnu et nederlag, da Ulla Tørnæs efter et farvel til Christiansborg annoncerede, at hun vendte tilbage til det vestjyske med det formål at blive borgmester i Holstebro godt 100 kilometer fra fødebyen Esbjerg.

På trods af kendisfaktoren og otte års ministererfaring fik Ulla Tørnæs blot 3.303 personlige stemmer – tre gange færre end den socialdemokratiske modstander H.C. Østerby, der overbevisende vandt borgmestervalgkampen i Holstebro.

EU-karriere på afbud

Der gik ikke længe, før Ulla Tørnæs efter det fejlslagne forsøg på at overtage borgmestertronen i Holstebro fik chancen for at gøre comeback på den større politiske scene – denne gang som Venstres spidskandidat til Europaparlamentsvalget i 2014. Vejen til Bruxelles var brolagt med tilfældigheder: Daværende venstremand nu radikal politiker Jens Rohde var på det tidspunkt ikke EU-skeptisk nok og måtte vige spidskandidatposten til Ellen Trane Nørby, som til gengæld blev gravid og måtte springe fra.

»Jeg lægger ikke op til, at der skal ændres på den politik, regeringen har ført på det her område,« Ulla Tørnæs, ny uddannelses- og forskningsminister

Det lagde kimen til Venstre-veteranen Ulla Tørnæs EU-karriere, og med 136.388 personlige stemmer i 2014 havde hun sikret sig fire år i Bruxelles, indtil hun i går tog imod Lars Løkkes jobtilbud som uddannelses- og forskningsminister. Et tilbud, hun efter eget udsagn »blev overrasket« over.

Forgængeren holdt kun otte måneder

Her afløser hun førstegangsministeren Esben Lunde Larsen, der i sine otte måneder på posten blev en kendt politiker: Milliardbesparelser og tilhørende massefyringer på de videregående uddannelser, kontroversielle ophold på bibelskoler, forsøg på at tilgodese sin egen families økonomi med politisk pression og en plagiat-sag har særligt tiltrukket pressens opmærksomhed.

Søgende sjæl – ingen gennemført uddannelse

At dømme ud fra Ulla Tørnæs’ foreløbige udtalelser viderefører hun sin forgængers nedskæringspolitik.

»Jeg lægger ikke op til, at der skal ændres på den politik, regeringen har ført på det her område,« sagde hun efter udnævnelsen i går, hvor hun også erklærede sig shaky over sin nye post.

Den nye minister kan da også se frem til flere hårde forhandlinger på uddannelses- og forskningsområdet. Et nyt bevillingssystem skal erstatte taxametersystemet og fremme de studerendes vej i arbejde efter endt uddannelse.

Ulla Tørnæs får dog ikke mulighed for at trække på egne erfaringer med at færdiggøre uddannelser. Ifølge cv’et har Ulla Tørnæs ikke gennemført en uddannelse, siden hun i 1981 blev sproglig student fra Esbjerg Statsskole. Af fire omgange har Ulla Tørnæs studeret forskellige universitetsuddannelser i Danmark og Frankrig i perioden 1982-1988 – og senest læste hun fransk et enkelt år på KU i 1991.

»Lysten til at beskæftige sig med uddannelse, Esben, den mister man aldrig,« sagde hun ved ministeroverdragelsesceremonien mandag.

I første omgang kunne Ulla Tørnæs se frem til en ilddåb, da hun tirsdag den 1. marts skulle have været til samråd i Folketinget for at forsvare regeringens uddannelsesbesparelser. Ulla Tørnæs har dog bedt om udskydelse for at sætte sig ind i sagen. Samrådet er nu udskudt til den 15 marts.

Indtil da kan Ulla Tørnæs få en introduktion til akademiske problemstillinger ved at læse ’En kort historie om næsten alt’ af Bill Bryson – den populære videnskabsbog var nemlig Esben Lunde Larsens velkomstgave ved Ulla Tørnæs officielle tiltrædelse som minister i går.

arn@adm.ku.dk