Blå blok, hvad med fremdriftsreformen?

LØFTER - I en valgdebat på KU fire dage inden valget sagde Venstres Kristian Jensen, at man var klar til at åbne fremdriftsreformen allerede dagen efter valget. Hvad blev der ellers lovet?

I en valgdebat i Københavns Universitets festsal fire dage inden valget sagde Venstres Kristian Jensen, at man var klar til at åbne fremdriftsreformen allerede dagen efter valget. Nu er der gået et par dage, og Venstre har vist lidt for travlt med at danne regering til at kigge fremdriftsreformen efter i sømmene.

Den blå blok har ikke holdt igen med kritikken af reformen i valgkampen. Vel at mærke en reform, som alle de fire partier i blokken stemte for i sin tid.

At dømme ud fra udtalelser fra valgkampen ser det altså ud til, at fremdriftsreformen ikke længe kommer til at bestå i sin nuværende form. Løfter fra valgkampe indfris selvfølgelig ikke altid, men vi har alligevel fundet en håndfuld citater fra blå bloks politikere frem, som vi i hvert fald har tænkt os at huske på de kommende måneder.

»Man må konstatere, at fremdriftsreformen har skabt en massiv spændetrøje – både om den enkelte studerende og universiteterne. Den har skabt masser af bureaukrati. Antallet af reeksaminationer er eksploderet, og studerende møder ikke op til eksamen.«

Således sagde Lars Løkke Rasmussen i Politiken den 31. maj i forbindelse med præsentationen af Venstres ungdomspolitiske udspil, som lægger op til at fjerne tvangstilmelding til eksaminer, tvangsmerit og muligvis også andre dele af fremdriftsreformen. Venstre holder dog fast i den økonomiske straf, universiteterne vil modtage, hvis de studerende ikke bliver tilstrækkeligt hurtigt færdige.

»Universiteterne skal sættes fri til at nå målet i 2020 om fremdrift på de 4,3 måneder og den økonomi på omkring to milliarder, der skal nås. Det skal de have metodefrihed til, og vi har tillid til, at de kan nå det mål.«

Venstres ordfører for videregående uddannelser og forskning Esben Lunde Larsen til Uniavisen kort inden valget. Han mener, at universiteterne kan have forskellige metoder til at opnå fremdrift, og at planerne herfor skal skrives ind i de enkelte universiteters udviklingskontrakter.

»Det er at se på mennesker og at proppe dem ind i en eller anden form for pølsefabrik, hvor det er mere interessant, at de kommer ud med et eksamensbevis, end at de har fået den eksamen og uddannelse, som de brænder for, og som gør, at de bliver rigtig gode borgere efterfølgende. Så det er selvfølgelig, for at sige det kort og præcist, en ommer.«

Liberal Alliances formand Anders Samuelsen kaldte i valgets første partilederrunde fremdriftsreformen for »en ommer«. De seneste måneder har LA retorisk lagt mere og mere afstand til reformen, dog uden reelt at trække sin støtte til den.

»Vi er med i den fremdriftsreform, og det skammer vi os over. Det er den største fejl, vi har begået i den her valgperiode.«

Simon Emil Ammitzbøll fortsatte ved en valgdebat på KUA Liberal Alliances afstandtagen til fremdriftsreformen. På trods af den skarpe tone har partiet som bekendt ikke trukket sin støtte til reformen og heller ikke lagt op til at gøre det efter et valg.

»Vi har foreslået, at man tilpasser SU’en, så den kun varer så længe, som studiet varer. På den måde vil de studerende være mere motiverede til at færdiggøre deres studie. Og så får de selv ansvaret for, hvor længe de vil læse. På den måde bevarer man fleksibiliteten.«

Liberal Alliances uddannelses- og forskningsordfører Merete Risager til Uniavisen kort inden valget. Liberal Alliance er den største fortaler for at fjerne det sjette SU-år, og de mener også, at det er den løsning, der bør erstatte fremdriftsreformen.

»Jeg så gerne, at man i en dialog med rektorerne og universiteterne kunne nå frem til en måde at arbejde med det her på, så universiteterne i høj grad får frihed og mulighed for at gøre på den måde, som nu er rigtig for det enkelte universitet – men under nogle rammer, som så kan blive beskrevet i for eksempel udviklingskontrakten.«

Jens Henrik Thulesen Dahl, Dansk Folkepartis uddannelses- og forskningsordfører, til Uniavisen kort inden valget. Han vil ligesom Venstre gerne give universiteterne større frihed til at vælge metode. Han holder fast i, at studerende som udgangspunkt bør gennemføre på normeret tid, og at der derfor er brug for en kulturændring.

»Jeg tror ikke, der er et tema i den her valgkamp, hvor der er så bred enighed om, at noget skal laves om, som fremdriftsreformen.«

De Konservatives Lars Barfoed i valgdebat på KUA. Blå bloks mindste parti vil også gerne ændre reformen.

»Det er oplagt, at man kigger fremdriftsreformen efter i sømmene. Især når man som os er imod regeltyranni. Det ændrer dog ikke på, at vi gerne vil have, at de studerende som udgangspunkt bliver færdige til normeret tid.«

Konservative Daniel Rugholm til Uniavisen kort inden valget. Han ser det især som et problem, at de studerende skal kæmpe med flere regler og større bureaukrati.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk