Blå blok blokerer billige boliger – Frit Forum kæmper imod

DEBATINDLÆG - I Frit Forum kæmper vi imod regeringens planer om at droppe flere billige boliger. 3.600 nye, almene boliger og studieboliger i København er i fare.

Før sidste valg besluttede Folketinget, at kommunerne kan kræve, at nybyggerier skal have op til 25 procent almene boliger og studieboliger. Det var et vigtigt værktøj for at sikre billige boliger, så studerende og andre med en lav indkomst også kan bo i hovedstaden, og Københavns Kommune benyttede sig hurtigt af loven.

Efter magtskiftet i juni stod det klart, at det nye, højreorienterede flertal vil rulle lovændringen tilbage. Ændringen fremgår af den vækstpakke, som Venstre-regeringen har fremlagt mandag.

I praksis vil det betyde, at man blokerer for 3.600 nye, almene boliger og studieboliger i København, som allerede er planlagt!

Det skriger til himlen. Derfor er jeg glad for, at Frit Forum er gået sammen med både DSU i København og Socialdemokraterne i København i en stærk alliance for at bekæmpe blå bloks planer. Med initiativet ”København for alle” vil vi sprede budskabet om den ungdomsfjendske plan og kæmpe hårdt imod lovændringen.

Frit Forum er nemlig ikke kun aktiv i universitetsvalgkampen, men engagerer sig på mange andre måder for, at vi studerende kan få den bedst mulige hverdag. Universitetspolitik er nemlig for os ikke kun det, der foregår på selve universiteterne og hvordan de indrettes og finansieres.

Med Frit Forums øjne handler universitetspolitik også om de studerendes vilkår i et overordnet perspektiv og om alt det, der sker uden for campusområderne.

København skal ikke ende som en rigmandsghetto. Vores hovedstad skal være en by med plads til alle. En stemme på Frit Forum til universitetsvalget er også en stemme for flere billige boliger i København.

uni-avis@adm.ku.dk