Besparelser skal give flere studerende

FINANSLOV - Regeringen vil gerne have endnu flere unge i gang med en videregående uddannelse og skærer samtidig ned på uddannelsesområdet i finansloven for 2011.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokraterne blev den 8. november enige om den nye finanslov for 2011.

Finansloven byder både på et ønske om, at flere unge skal i gang en videregående uddannelse, og på nedskæringer på hele uddannelsesområdet. Især ungdomsuddannelserne og professionshøjskolerne bliver ramt, men også universiteterne.

Besparelse på 225 millioner

Blandt andet står der i finansloven:

»For at sikre, at flere unge får en videregående uddannelse, er forligspartierne enige om at reducere Videnskabsministeriets omstillingsreserve til uddannelse, universiteternes bevilling til øvrige formål og bidraget til Den Europæiske Rumorganisation med 225 millioner kroner i 2011.«

Ifølge Ritzau betyder det, at der for eksempel skal spares 78 millioner på blandt andet biblioteker og eksterne undervisere.

Globaliseringspuljen

I starten af november forhandlede regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale Venstre, Globaliseringspuljen på plads. Her blev der afsat 1,4 milliarder kroner til uddannelse og forskning i 2011 og 263 millioner kroner i 2012.

LÆS: Globaliseringsforlig ændrer ikke ved budget.

Det er penge herfra, som skal finansiere de ekstra udgifter, der følger med stigning i antallet af studerende, står der i den nye finanslov.

Men uddannelsesordfører for Radikale Venstre, Marianne Jelved, ville dog gerne have kendt til besparelserne i finansloven på uddannelsesområdet dengang, hun var med til at indgå forliget:

»Vi ville have prioriteret uddannelse højere, hvis vi havde vist det her,« siger hun til Information i går.

Billigere transport

Med den nye finanslov bliver det til gengæld billigere at være studerende i udkantsdanmark.

Fremover får studerende på videregående uddannelser refunderet 100 procent af udgifterne til offentlig transport mod 65 procent før. Egenbetalingen bliver dog hævet lidt over 100 kroner til 551 kroner om måneden. Til gengæld fjernes den maksimale grænse for rabat.

Samtidig indføres der kilometergodtgørelse på de videregående uddannelser, hvor kollektiv transport ikke er en mulighed.

Nej til fattige udvekslingsstuderende

Med den nye finanslov skal udenlandske studerende stille en garanti på 64.608 kroner for at kunne læse i Danmark. Regeringen og Dansk Folkeparti øger kontrollen med udvekslingsstuderende for at sikre, at de studerende kommer for at studere og ikke for at tjene penge.

Til gengæld er det rigtig godt at komme med en uddannelse fra et af verdens top 20-universiteter, hvis har forelsket sig i en dansker og gerne vil bosætte sig i landet.

Det giver nemlig en særlig bonus på den nye pointliste til familiesammenføring, hvis den man har studeret på et eliteuniversitet, af hvilke de fleste ligger i USA.

Læs hele finansloven her

khkr@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.