Annika fra KU sejler flygtninge til Sverige: »Man kan altid skrive bachelor i fængslet«

AKTIVIST - Annika Holm Nielsen studerer statskundskab på KU, men bruger næsten al sin tid på at hjælpe syriske flygtninge, der strejker ved Udlændingestyrelsen. Personer som hende er meget vigtige, mener talsperson Maher Jokhadar.

Cigaretrøgen leger i sollyset, og hænder begraves i lommerne. Vi står foran Udlændingestyrelsen på Ryesgade den 2. oktober, hvor man i de sidste par uger har kunne finde statskundskabsstuderende Annika Holm Nielsen. Med sit lange lyse hår adskiller hun sig væsentligt fra den store gruppe af cigaretpulsende syriske mænd, der står samlet udenfor.

Jeg har ventet på hende indenfor, og følt mig meget lyshåret og kuldskær. Men Annika Holm Nielsens bliver ude i morgensolen og lægger smilende armen om en lavstammet mand. Hun lader til at kende flere af mændene i flokken.

Jeg hjælper, fordi jeg ikke kan lade være

Annika Holm Nielsen er 25 år gammel og studerer statskundskab på Københavns Universitet på 9. semester. I de sidste par uger har hun tilbragt en god del af sin tid ved Udlændingestyrelsen, hvor syriske flygtninge har strejket siden d. 15 september. De vil sammenføres med deres familier. I dag har de en vigtig forhandling med Udlændingestyrelsen.

»Jeg hjælper, hvor jeg kan. Jeg har været med til at arrangere Eid-fest, været moralsk støtte for de her strejkende syrere, og jeg har været deres ansigt udadtil i pressen,« siger hun.

»Jeg hjælper, fordi det er en sindssyg hård kamp, de her syrere kæmper. Det er umenneskeligt, at de skal vente halve til hele år på at blive sammenført med deres familie. Jeg hjælper, fordi jeg ikke kan lade være.«

Inspiration til bacheloren

Det er ikke studiet, som har motiveret Annika til at hjælpe. Hun har haft brug for den viden, hun har tilegnet sig i sit tidligere jurastudium på KU.

»Jeg bruger kun min statskundskabsuddannelse på et meget lavt niveau. Jeg har tidligere studeret jura, og den viden har været til gavn i mit arbejde her. Jeg bliver ikke skræmt af svære ord.« siger Annika og trækker tørklædet tættere om ørene.

»Semesteret er ikke rigtig startet for mig endnu. Jeg har været her hver dag i et par uger nu, halve og hele dage. Jeg har valgt at prioritere min arbejde her over studiet.«

Protest foran udlændingestyrelsen i Ryesgade, København, den 2. oktober 2015.

Mens Annika i løbet af dette semester har brugt det meste af sin tid foran Udlændingestyrelsen, skal hun egentlig i gang med at skrive bachelor. Her har hendes hjælpearbejde haft en vigtig indflydelse.

»Jeg kunne godt tænke mig at overføre min erfaring fra det her arbejde til mit bachelorprojekt. Jeg kunne godt tænke mig at undersøge meningsdannelsen omkring flygtninge i den danske befolkning,« siger hun.

Syrernes ansigt udadtil

Annika har optrådt i pressen ved flere lejligheder. For nylig var hun i DR’s program ‘Spørg mig om alt’, som omhandlede, hvordan hun tidligere på året i flere omgange har sejlet flygtninge til Sverige.

»Jeg har taget den her medieindsats lidt på mig. Det er vigtigt at holde folks øjne åbne, så de ikke glemmer, at de her flygtninge stadig er der. Medierne synes ofte, det er interessant med den her blonde pige, som hjælper flygtninge. Jeg vil hellere have fokus på dem, men jeg vil alligevel hellere stille op selv, end at problemet bliver glemt,« siger hun.

En google-søgning viser, at Annika både har været at finde hos DR, Ekstrabladet, TV2 og Berlingske.

Hun er meget vigtig

Syrernes talsperson Maher Jokhadar er ikke i tvivl om, at syrerne er afhængige af hjælp fra folk som Annika.

»Hun sætter fokus på vores situation. Hun er meget vigtig,« siger han.

Maher og Annika kender hinanden, og Maher kommer hen og hilser på os, og tilbyder at give en kommentar. Klokken 11 skal han forsøge at komme frem til et forlig med Udlændingestyrelsen.

»Der er fejl i ansøgningerne, fordi oversættelserne er forkerte. Vi har brug for klare svar på, hvad papirerne omhandler,« siger han.

Inden jeg forlader Maher og Annika, cigaretrøg og frysende fingre, kan jeg ikke lade være med at spørge Annika, om hun ikke er bange for, at blive anholdt.

»Jeg trøster mig med, at man altid kan skrive bachelor i fængslet,« siger Annika.

uni-avis@adm.ku.dk