Aktionsgruppe kuppede velkomst til nye studerende

BEKÆMP AL FREMDRIFT - Anonym studenterbevægelse brugte immatrikulationen for KU's studerende til at demonstrere for et universitet, der ikke bare skal tjene samfundsøkonomien.

»Det er ikke hemmeligt, hvem vi er, men det er heller ikke vigtigt.« Sådan siger en talsmand for aktionsgruppen ‘Et andet universitet’ til Uniavisen.

Han hedder Rasmus, og selv om hans fulde navn er redaktionen bekendt, nøjes vi med at skrive, at han studerer filosofi.

Rasmus siger også, at aktionens formål var at ‘vække de studerendes bevidsthed om de fundamentale problemer, der er ved den aktuelle uddannelsespolitik.’

Metoden er den samme, som miljøorganisationen Greenpeace undertiden bruger, hvor bannere med paroler uventet bliver rullet ud på steder, hvor man ikke ventede at se dem – fx antiatomkraftslogans på a-kraftværket Barsebäcks facade.

Se aktionen på video

I fredags var det et ‘Forsvar universitetet’- og et ‘Bekæmp al fremdrift’-banner, der fik lov at svinge fra universitetets hovedbygning på Frue Plads. Samtidig råbte en ung kvinde en politisk tale ud over forsamlingen fra et højtsiddende vindue, mens to mænd nedkastede løbesedler.

SE VIDEO FRA AKTIONEN:
[video:https://www.youtube.com/watch?v=o1BEDfLRjDY width:525 height:390 align:center]

Bekæmp al fremdrift-sloganet henviser til den aktuelle Fremdriftsreform, som tvinger universiteterne til at uddanne de studerende på kortere tid.

»Fremdriftsreformen er kun et symptom på på den førte politik,« siger Rasmus. »Politikerne tænker, at universitetets primære formål er at bidrage med arbejdskraft til videnssamfundet, ikke at det er en institution med en værdi i sig selv.«

Bekæmp al fremdrift er et ‘optimistisk slagord’

Hvis man synes, at sloganet ‘Bekæmp al fremdrift’ minder lidt om punkbevægelsens parole ‘No future’, eller måske endda lyder meget konservativt eller bagudskuende, har man ikke forstået, hvad ‘Et andet universitet’-bevægelsens ærinde er. Sloganet skal opfattes anderledes, forklarer Rasmus:

»Man kunne også have sagt ‘Mere fremskridt, mindre fremdrift’. Vi tror på, at universitetet kan blive bedre. Vi opponerer imod forestillingen om et universitet, hvor man bare skal presses igennem. Det er et optimistisk slogan.«

Rasmus siger, at ‘Et andet universitet’ har omkring 15 aktive medlemmer, men at grænserne for deltagelse er flydende. De fleste af aktivisterne kommer fra Humaniora, men gruppen vil allerhelst favne hele universitetet.

chz@adm.ku.dk