Aktion før fremdriftsforhandlinger: Ledelsen fik gulerødder af de studerende

DEMO - Den 9. marts startede Studenterrådets forhandlinger om fremdriftsreformen med ledelsen på Københavns Universitet. På Frue Plads demonstrerede omkring 60 studerende og gav gulerødder til prorektor Lykke Friis.

Er lyset for de lærde blot
til ret og galt at stave?
Nej, himlen under flere godt,
og lys er himlens gave

De studerende synger og misser med øjnene mod dagens sidste forårssol. På Frue Plads har omkring 60 studerende samlet sig for at demonstrere. I dag starter forhandlingen om fremdriftsreformen mellem Studenterrådet og ledelsen på KU. Hver part stiller med seks repræsentanter.

»Vi vil minde dem om, at man både kan bruge gulerod og pisk, hvis man vil have de studerende hurtigere igennem. Og så vil vi vise, at de studerende, som skal forhandle i dag, ikke står alene,« siger medlem af Studenterrådets ledelse Anne Vraa-Jensen, som har været med til at arrangere demonstrationen.

Fuldtid ikke pisketid

Fællessangen og forårssolen gør smilene brede og kinderne røde. Protesten er let at glemme. Men det flagrende banner minder deltagerne om, hvorfor de er her: »Fuldtid ikke pisketid«, står der. De studerende synger Grundvigs Er lyset for de lærde blot. Ifølge Anne Vraa-Jensen skal vi huske, at uddannelsen skal være for alle.

Lykke Friis modtager gulerødder fra de aktionerende studerende, hvis repræsentanter hun bagefter skal forhandle fremdrift med.

»Politikerne vil have os hurtigere igennem. Men der er flere måder at gøre det på. Man kan forbedre studiemiljøet, så de studerende er mere motiverede for at gennemføre. Man kan forbedre muligheden for kontakt med forskere og gøre det nemmere at tage ETCS-point på sommerskole, så presset kan lettes i semestret,« siger Anne Vraa-Jensen.

Forhandlingerne er aktuelle, fordi det nu er op til universiteterne selv at fastlægge fremdriftsreformens regler. Til maj skal ledelsen og Studenterrådet have forhandlet en aftale i hus.

Lykke-Friis får gulerødder

Prorektor Lykke-Friis bliver inviteret op og får en hel kasse gulerødder stukket i favnen. Ifølge Anne Vraa-Jensen skal gulerødderne minde politikerne om, at de har mulighed for at erstatte pisk med gulerod.

»Er de økologiske?« spøger prorektoren, men vender hurtigt tilbage til alvoren.

»Vi skal huske guleroden, men I skal også huske pengene,« siger Lykke Friis med fasthed i stemmen.

Hun pointerer i en kort tale, at det er vigtigt, at de studerende og ledelsen kommer frem til et kompromis, som alle kan stå inde for. Et kompromis som stadig indbefatter, at de studerende gennemfører deres studie hurtigere end hidtil.

De demonstrerende KU-studerende får selskab af cirka hundrede studerende fra en RUC-demonstration mod fremdriftsreformen

Formand: »Vi føler, at vi bliver bakket op«

Malou Astrup, formand for Studenterrådet, er en af de seks studerende, som skal sidde med ved forhandlingsbordet.

»Vi håber, at vi kan få aftalt en måde at samarbejde på. Vi vil gerne af med tvangstilmeldingen og gøre eftertilmelding mulig. Vi vil diskutere aktivitetskravene for at formindske frygten for at dumpe et fag. Jeg glæder mig til at se hvilken stemning, der er til mødet,« siger hun.

Lykke Friis kommer forbi og giver Malou Astrup en hjertelig krammer.

»Vi har efterhånden været til en del møder sammen,« forklarer hun.

For Malou Astrup er demonstrationen en påmindelse om, at Studenterrådet bliver bakket op.

»For os seks forhandlere betyder den her demonstration, at vi føler, at vi gør det her på vegne af hele KU. Vi føler, at vi bliver bakket op,« siger hun.

RUC inviterer KU til demonstration

Demonstrationen varer kun en halv time. Som skrevet på Facebook-begivenheden:

»På 30 minutter kan du gense et afsnit af Friends på Netflix. Du kan også bruge tiden på at kæmpe for en bedre uddannelse.«

Efter demonstrationen opløses menneskemængden hurtigt. Lykke Friis’ silhuet med en stor, blå kasse gulerødder i favnen, fortoner sig i eftermiddagens lange skygger.

Men protesten er ikke forbi.

En ny demonstration er på vej ind på pladsen, og over hundrede studerende myldrer ind med bannere. De Studerendes Aktivistforening på RUC har planlagt en demonstration mod fremdriftsreformen, som lægger vejen forbi Frue Plads. En åben ladvogn med mikrofonbevæbnede aktivister og et fornuftigt lydanlæg følger de nyankomne studerende, og de to demonstrationer smelter sammen, mens parolerne gjalder ud over Frue Plads.

Uni-avis@adm.ku.dk

Artiklen er rettet 14/3.