209 mister jobbet – 255 går frivilligt

FYRINGSRUNDE – Regeringens besparelser på forskning og uddannelse betyder, at Københavns Universitet skal spare 300 millioner kroner. Det koster nu en lang række medarbejdere jobbet.

Københavns Universitet skal igennem den største fyringsrunde i årevis.

Det står klart, efter medarbejderne har haft mulighed for at søge om frivillig fratrædelse fra den 12. december sidste år indtil 18. januar i år.

255 medarbejdere har fået ja til frivillig fratrædelse. Det betyder, at 209 medarbejdere står til afskedigelse. Desuden nedlægges 68 ubesatte stillinger, og 61 medarbejdere går på nedsat tid.

De to store fakulteter Science og Sund skal nedlægge henholdsvis 225 og 152 stillinger.

De berørte medarbejdere orienteres om, at de er indstillet til afskedigelse ved individuelle samtaler i dagene 9.-11. februar.

»Udgangspunktet har været, at KU’s ledere så vidt muligt har imødekommet ansøgninger om frivillige fratrædelsesaftaler. Det kan tydeligt ses på tallene, og jeg er tilfreds med, at de initiativer, vi sammen med HSU vedtog for at nedbringe antallet af egentlige afskedigelser, har virket så godt,« udtaler rektor Ralf Hemmingsen til KU Nyheder.

Afværge har virket

Ifølge specialkonsulent Signe Møller Johansen, der er fællestillidsrepræsentant for AC-TAP, har den lange afværgeperiode frustreret mange medarbejdere, men det viser sig nu, at tiden var vel brugt.

»Formålet var at undgå så mange afskedigelser som muligt, og det ser ud til i høj grad at være lykkedes,« siger Signe Møller Johansen.

Hun tilføjer, at det drejer sig om mere end 500 stillinger som forsvinder, fordi der er ubesatte stillinger, som ikke bliver genbesat, og en del medarbejdere har valgt at gå på nedsat tid, hvilket gør situationen vanskelig for de tilbageværende medarbejdere.

»Vi må gøre os klart, at det er rigtigt mange stillinger, som nu forsvinder, så ledelsen må vise en vej frem og fortælle, hvilke arbejdsopgaver vi ikke længere skal udføre,« siger Signe Møller Johansen.

Største fyringsrunde siden 1998

Den seneste store fyringsrunde på universitetet var i 2010, hvor besparelser på cirka 70 millioner kroner medførte, at 82 medarbejdere blev afskediget og 35 takkede ja til frivillig fratrædelse.

Lektor og AC-fællestillidsrepræsentant for det videnskabelige personale Leif Søndergaard husker en afskedigelsesrunde i 1998 af samme størrelse som den nuværende:

»Det er et højt tal afskedigelser, men det var forventet, at det blev alvorligt, med det store beløb, som skal spares. 300 millioner kroner er rigtigt mange penge,« siger han.

Undervisning vil lide

Leif Søndergaard mener ikke, det kan undgås, at besparelserne går ud over forskningen og undervisningen.

»Arbejdsopgaver vil forsvinde, og vi må rationalisere undervisningen, så vi beskæftiger færre personer. Det betyder større hold, mindre holdundervisning og færre laboratorieøvelser,« siger han.

Det videnskabelige personale frygter også, at afskedigelserne i administrationen vil betyde, at de må klare flere administrative opgaver selv.

»Den administrative aflastning, som forskerne har efterspurgt i årevis, kan vi formentligt godt glemme alt om,« tilføjer Leif Søndergaard.

Til gengæld roser han afværgeprocessen for at have været åben, og han har ikke oplevet frustrationer over det langtrukne forløb blandt forskerne.

clba@adm.ku.dk