Før 2025-plan: Radikale kræver en ’fremtidsmilliard’ til uddannelse

POLITIK - Snart løftes sløret for regeringens 2025-plan. De radikale kræver, at uddannelse og forskning støttes med milliarder, men vil ikke umiddelbart pille ved SU'en.

Studerende, tag dig i agt. I de kommende uger vil regeringen offentliggøre sin 2025-plan, hvor der ifølge rygtebørsen er lagt i kakkelovnen til en make-over af SU’en.

Uddannelsesminister Ulla Tørnæs har til Politiken udtalt, at »verdens dyreste studiestøttesystem selvfølgelig er til debat,« mens tænketanke som DEA, Cepos og Arbejderbevægelses Erhvervsråd tidligere på måneden krævede SU’en omlagt:

I stedet for fem års SU skal kandidaten nu være et lån, ligesom i Norge, der er inspirationen for flere SU-reformatorer.

Radikale: Invester i uddannelse

Det store spørgsmål er, hvad eventuelle besparelser fra en SU-reform vil blive brugt på.

Skal regeringens reform-ligning gå op, kan en af løsningerne være støtte fra De Radikale. I dagens Politiken siger formand Morten Østergaard, at partiets opbakning til 2025-planen vil afkræve flere ressourcer til landets uddannelser.

Han kalder det et »hovedkrav« at der mellem 2017-2025 investeres en ekstra milliard om året i forskning, uddannelse og børn.

»Vi foreslår at afsætte en ’fremtidsmilliard’, hvor vi hvert år lægger en ekstra milliard ind i investeringer i vores børns opvækst og uddannelse,« siger Morten Østergaard til Politiken.

SU-besparelser kan bruges til skattelettelser

Morten Østergaards krav om investeringer i uddannelse og forskning er en god nyhed til de vælgere, der har frygtet at pengene fra en SU-reform – det drejer sig ifølge ministeriets regnedrenge om 1,75 milliarder om året – skal bruges til skattelettelser. Et pres på regeringen, der stammer fra særligt Liberal Alliance og De konservative.

Ifølge Morten Østergaard kan man godt tilføre en ’fremtidsmilliard’ til uddannelse uden at skære i de studerendes SU:

»Vi vil i vores kommende 2025-plan klart anvise, hvordan vi kan finansiere vores forslag om flere investeringer i uddannelser og forskning gennem reformer – og ikke ved besparelser på SU,« siger formanden for De radikale til Politiken.

Statsministeren fremlægger 2025-plan på Københavns Universitet næste uge

Om regeringens 2025-plan og efterårets finanslovsforhandlinger indeholder planer om færre penge til danske studerende vil vise sig snarest.

Allerede i næste uge, den 1. september, vil statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) gæste Københavns Universitet i festsalen på Frue Plads.

Her vil han tale om regeringens længe ventede 2025-plan, og ifølge beskrivelsen af arrangementet er der særligt to spørgsmål, der vil interesse studerende: ”Hvorfor er det nødvendigt allerede nu at gennemføre reformer, og hvilken rolle spiller forskning og uddannelse frem mod 2025? Og hvilke konsekvenser får planen eksempelvis for landets nuværende og kommende studerende?”

Du kan tilmelde dig Lars Løkke-arrangementet her