Studieliv

Grønjordskollegiet: Få 1.000 bofæller ved Amager Fælled

Tour de chambre — Kønt er det ikke, men Grønjordskollegiet er billigt og kæmpestort. Og blandt 1.000 bofæller kan man altid finde nogen at have det sjovt med, hvad enten man er til fest og farver eller Dungeons and Dragons.

Grønjordskollegiet er prototypen på et klassisk, kæmpestort Amager-kollegium. Men selv om det er otte etager højt og huser cirka 1.000 studerende delt op i en række »blokke«, kan det være svært at finde.

»Jeg plejede at sige til folk, der skal finde kollegiet, at de skal gå efter de kedeligste bygninger, man kan se fra metrostationen,« siger beboer Signe Birch Jensen. Hun tilføjer, at det ikke længere gør sig gældende, efter den nye renovation er gået i gang. Men det eksisterende 70’er-byggeri vinder nok ikke nogle skønhedskonkurrencer lige foreløbig.

Grønjordskollegiet

Adresse: Grønjordsvej 1, 2300 København.

Månedlig husleje: 2.000-3.200 kr.

Ansøgningsproces: Venteliste på kollegierneskontor.dk. Man skal være indskrevet på en SU-berettiget uddannelse.

Dog kan man være heldig nok til at få et værelse på det, Signes bofælle Julie Skaarup Roesgaard kalder »den rigtige side«. Her får man udsigt til Amager Fælleds grønne landskab, der ligger lige på den anden side af vejen.

Egen bar og Dungeons and Dragons-klub

Julie Skaarup Roesgaard er med i beboerrådet, der står for det meste af kollegiets daglige drift. Kollegiet er i høj grad selvstyrende, og det er beboerne selv, der vælger, om de har mest brug for nye skraldespande eller blomsterbede i gården.

Kollegianerforeningen står på den anden side for det sociale liv på kollegiet. Og dét er der meget af. Ud over de årlige fester, der blandt andet tæller sommerfest, oktoberfest og julebingo, har kollegiet også blokfester, tour de chambre og fredagsbarer i deres egen bar, der går under navnet »Hatten«.

Men alt handler ikke om alkohol, siger Signe Birch Jensen, der selv er med i Kollegianerforeningens bestyrelse og har startet en Dungeons and Dragons-klub. Der er også strikke-, plante- og yogaklub samt en række sportsklubber, der benytter sig af kollegiets egne fodbold-, volley- og basketballbaner.

»Noget af det fede ved at bo på et stort kollegium er, at selv, hvis man har et eller andet obskurt, man gerne vil lave, så vil der være folk, der er interesserede i at være med,« siger Signe Birch Jensen. »Her bor virkelig mange forskellige typer.«

»Hatten« er Grønjordskollegiets helt egen bar.
billede: Anna Trads Viemose
Et fælleskøkken på Grønjordskollegiet.
billede: Anna Trads Viemose
Der er ingen undskyldning for ikke at få dyrket motion, når man både har egne fodbold-, volley- og basketballbaner samt eget fitnessrum.

Super billigt

Kollegiet tiltrækker nok også en del beboere på grund af huslejen, der ligger på 2.000 kroner per måned for et enkeltværelse og 3.200 for et dobbeltværelse.

»Grønjordskollegiet har nok mest af alt ry for at være et super billigt sted,« siger Julie Skaarup Roesgaard.

SERIE: TOUR DE CHAMBRE

Uniavisen besøger Københavns kollegier.

LÆS OGSÅ: Sådan skriver du ansøgningen, der får dig ind på et fedt kollegie

Ud over eget værelse får man adgang til et fælleskøkken, som man deler med sin gang.

»Her deler vi alting,« siger Julie Skaarup Roesgaard, hvilket også betyder, at man kan sætte sit eget præg på stedet – så længe, ens bofæller er med på det.

»Da jeg flyttede ind, stod der to mega slidte sofaer. Nu har jeg fået en ny sofa og et nyt bord ind, men jeg har ikke kunnet overtale de andre til, at vi skulle smide vores portræt af Dronning Margrethe og Henrik ud.«