Seneste news

Ny aftale betyder, at KU skal reducere optaget med 789 pladser årligt: »Selvfølgelig er vi ærgerlige«

Et politisk flertal har besluttet, at danske universiteter skal dimensionere hver 10. studieplads fra 2025. Med aftalen skal Københavns Universitet reducere bacheloroptaget med 11,7 procent.

Foreninger

Studenterhuset skifter navn

Foreningen bag Studenterhuset skifter navn til byStudents for at undgå adresseforvirring og som en håndsrækning til internationale studerende. Selve huset i Købmagergade 52 beholder sit navn.

Videnskab

Hendes indre Georg Georgløs skabte dna-støvsugeren: Nu hædres hun for sin formidling af den

Ny opfindelse kan indfange dyre-dna og fremme arbejdet med biodiversitet ved at måle tilbagegang blandt truede arter og fremkomst af invasive arter. KU-lektor Kristine Bohmann, der opfandt dna-støvsugeren, vinder Forskningskommunikationsprisen 2024.

Arbejdsmiljø

KU afskediger 190 administrative medarbejdere i uge 45

Administrationsreformen betyder et farvel til cirka 380 TAP-ansatte. Den første halvdel bliver afskediget i efteråret 2024. Den næste fase bliver en gradvis reduktion af de resterende 190 administrative årsværk frem mod slutningen af 2027.

Kultur

Marina Abramović til studerende på Søndre Campus: »I jeres alder troede jeg, jeg havde al tid i verden. Men det er bullshit«

19. april modtager Marina Abramović Danmarks største kulturpris i Festsalen på Frue Plads. Dagen før gæstede hun IKK, hvor hun fik 300 mennesker til at synge efter en pivåben snak om kreativitet, fejl, liv og død.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Lige her
Seneste debat