Seneste news

Arbejdsmiljø

Direktøren for Statens Naturhistoriske Museum har sagt op

I weekenden ryddede han sit kontor, mandag offentliggjorde han sin opsigelse. Peter C. Kjærgaard har sagt sin stilling op efter massiv kritik af hans ledelsesstil.

Slip kunstig intelligens løs på universiteterne

»Studerende på de videregående uddannelser uddanner sig til et arbejdsmarked, hvor brugen af kunstig intelligens er endnu mere udbredt end i dag. Derfor skal kunstig intelligens hurtigst muligt være et helt naturligt hjælpemiddel og værktøj i undervisningen for de studerende ved landets universiteter,« lyder argumentet fra dagens debattør.

Ny aftale betyder, at KU skal reducere optaget med 789 pladser årligt: »Selvfølgelig er vi ærgerlige«

Et politisk flertal har besluttet, at danske universiteter skal dimensionere hver 10. studieplads fra 2025. Med aftalen skal Københavns Universitet reducere bacheloroptaget med 11,7 procent.

Foreninger

Studenterhuset skifter navn

Foreningen bag Studenterhuset skifter navn til byStudents for at undgå adresseforvirring og som en håndsrækning til internationale studerende. Selve huset i Købmagergade 52 beholder sit navn.

Videnskab

Hendes indre Georg Georgløs skabte dna-støvsugeren: Nu hædres hun for sin formidling af den

Ny opfindelse kan indfange dyre-dna og fremme arbejdet med biodiversitet ved at måle tilbagegang blandt truede arter og fremkomst af invasive arter. KU-lektor Kristine Bohmann, der opfandt dna-støvsugeren, vinder Forskningskommunikationsprisen 2024.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Lige her
Seneste debat

Slip kunstig intelligens løs på universiteterne

Dyrk løbeterapi til lyden af Oppenheimer

»Må jeg til alle vrede medstuderende – og vrede medmennesker i al almindelighed – anbefale løbeturen som den perfekte kur? Gerne tilsat soundtracket fra filmen Oppenheimer,« skriver dagens debattør.

Studerende til ledelsen: I bliver ved med at svigte klimaet

»Det er ikke kun på Christiansborg, at de kan lave syltekrukker til klimapolitik. Det kan de i den grad også på KU,« skriver dagens debattører.

Bevar administrationen på institutterne

En ny underskriftsindsamling vil forsøge at bremse oprettelsen af centraliserede servicecentre som en konsekvens af den forestående administrationsreform. Uniavisen bringer her intitiativtagernes appel.

Nye studerende har aldrig haft mere brug for at føle sig velkomne i København

»I Københavns Kommune vil vi gerne åbne byen bedre op for nye studerende. Vi håber, det kan være en lille brik til at forebygge ensomhed og bekæmpe rodløshed,« skriver dagens debattør.