Studerende bag musical vil skabe tradition

SCENEN - Det er kun ét år siden, at den studenterproducerede IKK-Musical lod tæppet gå for første gang. Men når de studerende igen står på scenen den 16. april, er det med ambitionen om at blive et fast indslag på KUA.

Det hele startede over en øl en fredag aften i september for halvandet år siden. Institut for Musikvidenskab havde netop erstattet ’Klerkegade 2’ med ’KUA2’, og nu stod en flok musikvidenskabsstuderende i uvante omgivelser i Roland Bar og drak øl med fremmede ansigter fra Teater- og Performancestudiet, Dansevidenskab og andre studerende fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.

Øllene var billige, natten ung, og idéerne mange, og inden længe blev det uundgåelige spørgsmål da også stillet: »Hvorfor har vi ikke en musical?!«

Ny tradition på KUA

Og det skal man da ellers lige love for, de fik. To måneder senere var en bestyrelse nedsat, foreningen ’IKK-MU’ stiftet, og i april 2014 optrådte knap 45 studerende for fulde sale tre dage i træk med forestillingen ’I Rødt Lys’.

»Sidste år var et opstartsprojekt. Det hele gik ret hurtigt og vi havde en lidt anarkistisk struktur. Denne gang er der mere system. Vi er bedre til at fordele ansvaret og vide, hvem der står for hvad,« siger Erik Damhus, der læser musikvidenskab på tredje år og var én af de af studerende, der stod i Roland Bar den aften i september.

I øjeblikket arbejder han sammen med 50 andre studerende – fra førsteårs-kid til folk fra kandidaten – på dette års musical ’Gaudium’, der handler om en ung mands rejse ind i verdens lykkeligste by, og om hvad lykken er, og hvordan man finder den. Ligesom sidste års musical er Gaudium udelukkende skrevet og produceret af studerende på IKK. Det hæmmer dog ikke de medvirkendes ambitioner.

»Vi har et vist ambitionsniveau. Vi har sat flere billetter til salg i år og håber på udsolgte forestillinger. På sigt vil vi jo gerne have det bliver en tradition på KUA,« siger Erik Damhus.

Næsten et studiejob

Rundt omkring i forskellige lokaler på KUA er de medvirkende i færd med at øve sig. I ét lokale står en seks-syv korpiger og finder takten til klaver, i ét andet instruerer kapelmesteren musikerne, mens instruktør Martin Ousted øver med hovedrollerne i Festsalen. De medvirkende mødes hver mandag fra 17 – 21, foruden i de planlagte weekender, hvor også lørdag og søndag går med at øve.

»Det er lidt som at have et studiejob. Vi bruger fem til 10 timer på det om ugen. Og i ugerne op til forestillingen er der også nogen, der arbejder fuld tid på det. Derfor er selvfølgelig også vigtigt, at det er sjovt at være med. Selv om vi er ambitiøse, er det et meget socialt projekt, hvor man har mulighed for at møde andre, der læser på instituttet,« siger Erik Damhus.

Musicalen er støttet af Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, men alle medvirkende – lige fra skuespillere og musikere til instruktør og teknikere – arbejder frivilligt. I år har de dog haft lidt flere ressourcer, hvilket blandt andet er gået til rekvisitter.

»I år har vi budgetteret med at sy kostumer. Det havde vi ikke sidste år. Der brugte vi vores eget tøj som kostumer,« forklarer Erik Damhus.

»Det er virkelig fedt at være med til at starte noget op fra grunden og se, at det vokser.«

uni-avis@adm.ku.dk