Roskilde-pis bliver til Roskilde-øl

PIS - 100.000 liter Roskilde-pis skal bruges som gødning til at producere øl. Ulækkert? Nej. Smart? Meget, lyder det fra lektor på KU.

Hvis du er taget på Roskilde Festival, har du måske allerede set dem, de store tanke ved siden af en lang række pissoir. De indsamler pis. Masser af pis. Målet er faktisk at indsamle 100.000 liter pis i løbet af årets festival.

Al den pis skal bruges til at gøde marker med maltbyg, som skal bruges til at lave øl – øl, som Roskilde Festivals gæster skal nyde ved festivalen i 2017. Det er i hvert fald målet for de landmænd og Landbrug & Fødevarer, som står bag projektet.

Men hvorfor er det en god idé at indsamle pis på Roskilde Festival? Det har vi spurgt lektor ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Jakob Magid, om.

Fortrinlig gødning

»Pis er en fortrinlig gødning, det indeholder god balance af næringsstoffer og har en høj virkningsgrad, som er næsten lige så virkningsfuld som handelsgødning (kunstgødning, red.), og så indeholder tis flere mikronæringsstoffer, og derfor er det en rigtig god, balanceret, økologisk gødning – den er dog ikke godkendt til økologisk jordbrug endnu,« siger han.

Jakob Magid forklarer, at man kan spare en masse energi ved at bruge menneskegødning.

»Den måde, vi behandler vores menneskelige ekskrementer, forbruger rigtig meget energi til at fjerne en del af næringsstofferne fra kredsløbet – for eksempel kvælstof. Det er meget energikrævende at fjerne det fra vores spildevand, og samtidig er det et stof, som vi “mangler” og må udvinde fra luften til handelsgødning.«

Der er måske nogen, der tænker, at det er lidt ulækkert at lave øl på festivaltis. Hvad skal man sige til dem?

»Ja, folk kan jo godt umiddelbart reagere ved at sige; aaad, hvor er det ulækkert at bruge det til at lave mad. Men så er det jo også ulækkert bare at hælde det ud i vandet – eller hvad? Der bruger man så enormt meget energi på at prøve at rense det, som vi gør i dag, og det virker måske mere lækkert, men er det klogt?«

Så der er slet ikke noget ulækkert ved det?

»Nej, hvis det bliver behandlet rigtigt og bragt ud på det rigtig tidspunkt, så er det særdeles ikke ulækkert.«

Ingen psykedeliske pilsner

Jakob Magid fortæller, at man i Sverige har lavet undersøgelser, der viser, at svenskerne faktisk foretrækker menneskegødning fremfor gødning fra grise eller kunstgødning.

Men det her er jo ikke bare hvilken som helst pis, det er Roskilde-pis – og på Roskilde er der jo nok nogen, der får røget en joint, drukket rigeligt med alkohol og måske taget stoffer – kan det påvirke gødningen på nogen måde?

»Det kan godt være, at det kan påvirke urinen – altså hvilke stoffer du vil kunne finde i urinen – hvis folk tager alle mulige psykedeliske stoffer, det skal jeg ikke kunne udelukke. Men sandsynligheden for, at det er noget, der kan bære igennem til afgrøden er ekstremt forsvindende lille. De stoffer neutraliseres, når de kommer ud på jord, så det har jeg ingen bekymring for.«

»Man bliver ikke psykedelisk af at drikke den øl, det kan jeg love dig for,« siger Jakob Magid og griner.

238.000 liter øl

Helt praktisk foregår det sådan, at de store tanke indsamler de mange tusinde liter pis under festivalen. Herefter bliver de kørt ud til landmanden Torben Hansen i Køge, som opbevarer dem i en gylletank.

I løbet af de næste måneder renser pisset sig selv, og efter fire måneder skal myndighederne teste den stort set rene urin. Ifølge Jakob Magid dør de fleste bakterier, men enkelte parasitter kan overleve, hvilket også gælder for husdyrgødning.

Godkender myndighederne urinen til gødning, skal den spredes på landmand Torben Hansens maltbygmark, og i 2016 skal høsten herfra så bruges til ølproduktion. Hvis alt går som planlagt, kan Roskilde Festivals gæster nyde øllen i 2017.

De 100.000 indsamlede liter Roskilde-pis kan i sidste ende medvirke til at brygge mellem 190.000 og 238.000 liter øl.

Skål.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk