Roskilde-aktuelle George Best kæmper også med fremdriftsreformen

ROSKILDE - Fire unge mænd satte mandag gang i aftenen på Roskilde Festivals Apollo-scene. Til hverdag læser de på universitetet - og det er ikke altid helt nemt.

De har selv bygget øvelokalet nede i kælderen under en af de mange natklubber i Kødbyen på Vesterbro. Der er lavt til loftet, men både sofakrog og tekøkken. De seneste måneder har de brugt rigtig meget tid her på at forberede en times koncert til Roskilde Festival – da de blev booket, havde de nemlig kun materiale til det halve.

George Best hedder de. Til daglig læser de på Københavns Universitet, CBS og IT Universitetet, men mandag aften spillede de koncert Roskilde Festivals Apollo-scene.

Uniavisen mødte George Best kort inden festivalen i det lavloftede øvelokale til en snak om musik, nerver og ECTS-point.

Der bliver ikke lagt skjul på, at der er lidt nerver på, her kort inden Roskilde Festival bliver skudt i gang. Bandet har spillet på blandt andet Ideal Bar, Bremen og Rust, men Roskilde er noget særligt.

George Best, der indtil videre kun har et par sange liggende på Soundcloud, ved, at Roskilde kan åbne op for nogle gode muligheder, og da de udsender deres debut-EP inden længe, vil de gerne gøre det så godt som muligt.

Stramt med studierne

Bandet består af Christian Bonne Rasmussen (vokal), som til daglig læser jura på Københavns Universitet, Daniel Thoning (bas synth), der læser retorik og dansk på KU, Mads Emil Jenstrup (synth), som påbegynder en kandidat på CBS efter sommerferien og Christian Askjær (trommer), der netop har færdiggjort sin bachelor på IT Universitetet.

Og det er faktisk dem, studierne, der trækker tænder ud, når musikdrømmen også skal have lov at leve lidt. Christian Askjær fortæller, at »det ikke var særlig sjovt« at skulle færdiggøre sin bachelor her i foråret op til den vigtige Roskilde-koncert.

Daniel Thoning fortæller, at han det seneste år har valgt at nedprioritere studiet for at give plads til musikken, men det bliver sværere nu på grund af en vis reform.

»Det var meget nemmere inden fremdriftsreformen at have tid til sine projekter. Det gik så godt på bacheloren med at være musiker og studerende samtidig. Men i og med at man skal tage 30 point per semester nu, bliver det meget stramt, især fordi vi gerne vil ud og turnere med EP’en i efteråret,« siger han og forklarer, at han nok ender med at måtte gå til nogle reeksamener.

Christian Bonne Rasmussen skal i gang med sit speciale på jura om et halvt år, og han bekymrer sig også om de stramme rammer.

»Jeg ved ikke, hvordan det kommer til at gå. Jeg har overvejet at tage orlov, men det er for det første svært at få og for det andet, så vil jeg jo også gerne blive færdig med studiet. Jeg er gået rigtig meget op i mit studie og vil gerne gøre det færdig ordentligt.«

Samtidig er bandet glade for at være i gang med gode studier, mens de arbejder med musikken. Det giver nemlig en ro og en mental frihed til at bruge tid og kræfter på George Best.

Godt med en jurist i bandet

Umiddelbart virker det, som om der er langt fra jura til synth pop, så er Roskilde-koncert og EP-udgivelse bare en sjov hobby? Det lyder det alligevel ikke som, når man spørger bandet.

»Roskilde er en kæmpe oplevelse og kan sagtens stå for sig selv. Og hvis det bare er det, det ender med, bliver det fint at kigge tilbage på, men jeg tror ikke, at vi bliver stillet tilfredse med det, som tingene ser ud lige nu. Nu får den alt, hvad den kan holde til, vi skriver en masse musik og prøver at komme så langt ud med den som muligt,« siger Rasmus Bonne Rasmussen og fortsætter:

»Men vi står faktisk overfor nogle svære beslutninger, for den ene vej er at have det grineren, men ikke tjene nogle penge overhovedet, muligvis. Og den anden vej er at droppe det, vi synes, er sjovt.«

Men for den jurastuderende ser det måske ud til, at ambitionernes ender kan mødes, i hvert fald er hans bandmedlemmer optimistiske.

»Troels Abrahamsen fra Veto fortalte os, at det er rigtig godt at have en jurist i sit band – det har Veto nemlig også – han sagde, at det kan man bruge til mange ting,« siger Mads Emil Jenstrup.

Backstage til vi bliver smidt ud

George Best ved faktisk ikke, hvordan de er kommet i søgelyset til at spille på Roskilde, men det er et mysterie, de kan leve med. Da Uniavisen forlader dem, er de ved at finde ud af, om det er okay kun at spille 58 minutter, når man er booket til en time. Og de der nerver, dem kan man godt mærke.

»Vi kommer helt sikkert til at ankomme alt for tidligt,« fortæller Mads Emil Jenstrup.

»Det er ligesom at komme i for god tid til en eksamen, det skal man også lade være med,« forsætter Christian Askjær.

»Jeg tror, jeg har fundet ud af, hvor mange øl jeg skal drikke. Jeg starter en time før, og så drikker jeg tre-fire øl,« siger Mads Emil Jenstrup.

»Ej, så skal du jo tisse herre meget – vi skal spille en time,« protesterer Christian Bonne Rasmussen.

»Jeg skal slet ikke tisse, når jeg er så nervøs,« lyder svaret.

Skal I selv på festival bagefter?

»Ja! Efter koncerten skal vi ned og være i backstage, indtil vi bliver smidt ud, og så ellers ned i lejren.«

Koncerten varede præcis 58 minutter – se 10 af sekunderne her:

lene.munk-petersen@adm.ku.dk