Ildsjæle vil redde historisk boghandel

BØGER - Ny forening vil redde Atheneum. De kæmper for den næsten spirituelle relation mellem mennesker, der deler læseoplevelser.

Hannah Bergqvist og Niels Erik Knudsen står mellem den engelsksprogede skønlitteratur i Atheneum boghandel. Hannah bladrer igennem en stak papirer, som skal bruges til et møde senere på dagen. Niels skimmer med og kniber øjnene bag de cirkelformede brilleglas.

Hannah og Niels udgør halvdelen af bestyrelsen i Atheneums Venner. En forening, der blev stiftet først på sommeren og hvis formål er at redde deres gamle boghandel, som i øjeblikket er i store økonomiske problemer. Hvis ikke de formår at rejse penge, vil budgetterne kollapse og døren lukkes engang til oktober. Tiden er knap. Det ved de begge, og derfor mødes de omtrent hver dag i denne periode.

En smuk men dyr adresse

Boghandelen Atheneum ligger på Nørregade 6 i en gammel bygning med store vinduer i facaden. Der blevet solgt bøger her siden 1874. Fra 1979 har der stået Atheneum på den brunkalkede facade, og fra 2010 har butikken været en del af kæden Academic Books, der er ejet af SL-fonden.

Smukt og centralt ligger den. Lige ved KU’s historiske centrum på Frue Plads, tæt på Det Juridiske Fakultet, hvorfra de studerende her omkring middagspausen fosser ud af forelæsningssalene og ind ad butiksdøren for at skaffe semestrets pensum.

Køen af studerende kringler sig hele vejen gennem butikken. Der snakkes om studiestart og pensumlister, der kigges i reoler og læses bagsider. Myldretidsstemningen bringer begejstring frem hos Niels og Hannah.

Til gengæld gør den det svært at lave interview. Så vi bevæger os ned til Café Blasen lige under Atheneums grå linoleumsgulve, hvor bestyrelsen holder de fleste af deres møder. Eller det vil sige: Niels og Hannah sidder ved et af cafeens borde, imens den anden halvdel af bestyrelsen, som er ansat i butikken, iler ned ad trappen, når der skal træffes en vigtig beslutning.

Boghandel er mere end salg af bøger

Hannah er cand.mag. i Engelsk og litteraturvidenskab. I dag arbejder hun for forlaget Gyldendal. Hun brugte selv Atheneum i sin studietid, fordi hun godt kunne lide det store udvalg af litteratur. Nu lægger omkring 15 timer om ugen ved siden af sit fuldtidsjob i at sikre stedets overlevelse.

Niels har et langt liv i bogbranchen bag sig. Han er uddannet boghandler og kender Atheneum indefra, fordi han engang har lavet marketing for forretningen. Det var Niels, der tilbage i juni stiftede Atheneums venner.

Den tilbagevendende dagsorden for deres møder er, hvordan de bedst muligt kan skrabe flest muligt penge sammen for at få Atheneum på benene igen. Hvordan de kan crowdfunde sig til de omkring 100.000-200.000 det vil tage at holde døren åben og opnå den million, som kan forvandle deres vildeste visioner til virkelighed.

»Målet, økonomisk set, er en butik med de nuværende ansatte, der kan løbe rundt af sig selv,« forklarer Niels. »Men drømmen på lang sigt er, at Atheneum ikke bare bliver en overskudsforretning, men en platform, hvor Københavns beboere kan lære litteraturen og hinanden at kende, og hvor historier bliver sat til debat.«

Og interessen vokser. Foreningen har i skrivende stund 723 følgere på facebook og 163 på instagram. De har en hjemmeside, der lige er blevet åbnet, og en kalender pakket med støtteevents. Festivalen Golden Days, som foregår mellem den 4. og 20. september, er en perfekt anledning til at invitere forfattere og bogelskere ned i Atheneum.

Hvad er København uden Atheneum?

Men hvad sker der så, hvis Atheneum lukker? Det er ikke noget, de taler så meget om, siger Niels. »Men det ligger altid et sted her,« bryder Hannah ind, og peger på sit baghoved.

Læserne vil ikke nødvendigvis læse færre bøger. Atheneums venner vil ikke stoppe med at dyrke deres interesse for litteratur. Men hvis Atheneum forsvinder, vil København miste en del af sin litterære sjæl. Og det er derfor, Atheneum er værd at kæmpe for, er de enige om.

For boghandelen kan levere noget, som Amazons algoritmer ikke kan generere: Nærvær, kendskab, nysgerrighed. Glæden ved at dele en god læseoplevelse. Relationerne mellem de mennesker, som køber bøgerne. »Det er næsten spirituelt,« siger Hannah.

Et magisk sted

Det er ved at være tid til næste møde. Vi går op ad trappen til butikken for at tage billeder af foran hylderne med engelsksproget litteratur. Derefter stiller jeg mig foran butikken og noterer de sidste detaljer: lugten og farven på linoleumsgulvet.

Pludselig kommer Hannah ud. »Jeg kan se, du beskriver, hvordan butikken ser ud,« siger hun. »Må jeg ikke have lov til at tilføje noget?« Hun slår energisk ud med armene. »Der er noget magisk over stedet. Når mørket falder på, så har man kirken, lyset og de store vinduer. Og vi forestiller os, hvordan gæsterne kan sidde ved høje borde i vindueskarmen og læse med boghylderne i baggrunden. Et syn, som gør, at folk uden for på gaden bliver trukket ind ad døren.«

Hun vender sig om og betragter facaden et øjeblik. Det virker, som om de røde bundlinjer, tidspresset og konkurrencen fra Amazons algoritmer bliver fortrængt et øjeblik. Af drømmen om et nyt Atheneum i den gamle boghandel.

uni-avis@adm.ku.dk