Get your gay on: Regnbuefest til Pride-paraden

MANGFOLDIGHED - Mere end 400 KU'ere hyldede byens mangfoldighed og skrålede til Grand Prix-klassikere ved lørdagens Copenhagen Pride.

Et virvar af viftende regnbueflag, nyblæste sæbebobler og løftede ølkrus sætter scenen, og KU’s propfyldte lastbil drager – med en lille halv times forsinkelse – afsted gennem byen til årets Copenhagen Pride.

Village Peoples “YMCA”-klassiker brøler ud af højtalerne; unge og ældre, ansatte og studerende, får efter et par timers ventetid endelig lov til at vise byen, at Københavns Universitet støtter op om mangfoldighed, seksuel diversitet og tolerance.

Forinden har omkring 400 KU’ere om formiddagen sminket sig med regnbueflag og lilla glimmer foran Frederiksberg Rådhus. Studenterhuset har sørget for sandwiches, alkohol og hvide t-shirts med sloganet “Diversity of Copenhagen”.

Glimmer, en let påklædning og en sexet dans. Og så evnen til at synge med på Grand Prix-hits og club-klassikere. Så føler man sig i dén grad hjemme på KU’s Pride-bus.

Det er tredje år, at Københavns Universitet og Studenterhuset sender en vogn afsted til Copenhagen Pride.

»Det er både for at fejre byen og have en sjov dag, men også for at sende et signal om åbenhed og tolerance, at vi gør det her,« siger Jacob Ørum, leder af Studenterhuset, før afgang.

Interessen for at deltage er overvældende. I ugerne op til paraden er det væltet ind med tilmeldinger, og arrangørerne må fortælle de fremmødte, at der desværre ikke er plads til alle på vognen.

Meldingen om pladsmangel tages dog med ro: både på og udenfor vognen er der lutter kærlighed og god stemning i luften denne dag – blandet op med rosévin, shots og bajere, selvfølgelig.

Et proppet Frederiksberg hylder regnbueparaden.

You, I wanna take you to a gay bar

Lastbilen drejer ned af Allégade, og et jubelbrøl bryder ud, da vognen opdager den fremmødte menneskemængde, der er gået på gaden for at hylde paradedeltagerne.

Tre udvekslingsstuderende kigger nysgerrigt på de mange mennesker i vognen. De er fra henholdsvis Mexico, Tyskland og Italien og har mødt hinanden blot en times tid inden ved studenterhusets forplejningsstation foran lastbilen.

»København står i min verden for åbenhed, og det vil jeg være med til at fejre,« siger en mexicansk Pharma-studerende, overvældet af fremmødet til Pride-festivalen.

Bag ham danser et par muskuløse mænd sexet op ad hinanden, mens en grøn Gajol-flaske løftes i vejret: “You!/I wanna take you to a gay bar,” synges der i kor med Electric Sixs LGBT-sang, inden Miley Cyrus tager over med “Party in the USA”-hittet.

»Skål for fanden,« råbes der overalt på lastbilen, mens festen og kærligheden for alvor tager til som paraden fortsætter mod Vesterbro.

Billederne fra resten af vognturen kan findes nedenunder:

Arriba! En mexikansk udvekslingsstuderende glædes over Københavns mangfoldighed.

Ovenstående dans beskriver vist meget godt humøret blandt de mere vovede dele af vognen.

Diversity of Copenhagen

Et af dagens største glædesudbrud kommer, da KU-vognen passerer en flok ældre mennesker, der fra terrassen hujer og hepper på Pride-deltagerne.

En kandidat til dagens outfit, i hvert fald i KU-regi.

Også prorektor for uddannelse Lykke Friis (i midten af billedet) festede til årets Pride-festival.

En ældre kvinder samler et regnbueflag op og giver sig med stor iver til at vifte løs. En tåre sætter sig i øjenkrogen på flere af Pride-gæsterne.

Der er pladsmangel, så ikke alle gæster får lov at komme med på vognen. De følger dog glædeligt trop og fester løs alligevel.

Tak for denne gang!