Bag mikrofonen står en historienørd

RADIO - Caspar Jexlev Fomsgaard studerer historie på KU – og laver radio. Hans stemme har flydt i universitetsæteren siden 2009 og på Roskilde Festivalradio de sidste fire år. Gnidningsfri formidling på en saglig baggrund er hans kæphest.

Der er Thomas Helmig på anlægget og kolde Uglens pils og en flaske chilivodka på bordet, da Uniavisen møder historiestuderende Caspar Jexlev Fomsgaard på Festivalradioen på Roskilde Festival.

Flaskerne er dog endnu halvfyldte, for de to værter på festivalradioens eftermiddagsprogram har været travlt optaget de sidste to timer. Live-reportager fra campingområderne strømmer ind, og det er værternes rolle at binde indslagene sammen, så de giver mening for lytterne.

»Det er en udfordring. Jeg har altid godt kunne lide den hurtige tænkning, der skal til for at få det til at fungere. Men det er også et radioteknisk håndværk, som jeg har lært undervejs. For eksempel at lade være med hele tiden at sige ’ja, ja’ og bekræfte min medvært – det kommer der ikke så meget ud af. Og at undgå klicheer som ’de skønne mennesker’.«

The odd one out

Caspar Jexlev Fomsgaard har lavet Universitetsradio, siden han begyndte at læse i 2009, og har desuden siddet bag mikrofonen på Roskilde Festivalradio de sidste fire år.

Festivalradioen har traditionelt rekrutteret sin stab fra landets universitetsradioer, men i år er der en del journaliststuderende blandt besætningen.

»De bidrager med en masse radioteknisk know-how. På en måde er jeg lidt the odd one out. Men jeg tror, det kan have en fordel ikke at være skolet, at kunne følge nogle tangenter, de andre ikke går ud af.«

Hvad har Historie og radio tilfælles?

Festivalradioen har været ramt af et drastisk fald i mandtal på grund af beskæringer. Sidste år var de 60 – nu er de 19. Af de to 19 læser to på Københavns Universitet, og Uniavisens udsendte kan ikke lade være at bide mærke i, at begge læser historie (…all right, den ene skiftede til Statskundskab sidste år. Men alligevel).

Hvad er sammenhængen mellem historiefaget og radioproduktion?

»Det nørdede. Og historefortællingen,« lyder det prompte svar fra Caspar Jexlev Fomsgaard.

»Historie er jo både forskning og formidling, og jeg kan helt klart bruge formidlingen, når jeg laver radio. Det hjælper også at kunne være kildekritisk. Vi havde én i studiet, der fortalte, hvor meget regnskov, der var blevet fældet, for at producere de festivalprogrammer, der deles ud. Der kunne jeg korrigere ham og fortælle, at papiret er lavet af grantræ, som slet ikke gror i regnskoven – og den tråd, tog han så selv op.«

Caspar Jexlev Fomsgaard satser på at aflevere sit speciale næste sommer. Han læser sidefag i Religionsvidenskab og vil gerne være gymnasielærer.

»Historie er ekstremt samfundsrelevant. Desværre er der en underholdningsafhængighed – det tror medierne i hvert fald. Der er for meget ‘bla bla’. Samtidig er der mange gymnasieelever, der ikke fatter, hvad de skal bruge historie til, udover at lære at memorere kongerækken. Jeg vil gerne være med til at gøre historie mere spiseligt – men ikke på bekostning af indholdet.«

sofie.hansen@adm.ku.dk