Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

Alex Vanopslagh får uvurderlig opmærksomhed for sin TikTok-succes af de etablerede medier

Valgkamp — Alle skriver om Kongen af TikTok, Alex Vanopslagh, og hans unge entusiastiske følgere. Ifølge Jacob Ørmen, der forsker i sociale og digitale medier på KU, er opmærksomheden en gevinst for Liberal Alliance, der rækker langt ud over selve succesen på det relativt nye sociale medie.

Med halvanden million likes og over firstusind følgere er Liberal Alliance i en liga for sig blandt de politiske partier, der fører valgkamp på det sociale medie TikTok. Ifølge adjunkt på Institut for Kommunikation Jacob Ørmen skal man dog passe på med at overvurdere den direkte indflydelse, populariteten på TikTok har på den aktuelle valgkamp:

»TikTok er et meget, meget stort medie blandt en ret lille del af befolkningen. TikTok er en ganske lille del af det samlede mediebillede, og hvis du ser på, hvor mange stemmeberettigede der er på platformen, er det et endnu mindre medie,« siger han med henvisning til, at en stor del af brugerne på TikTok er under 18 år.

VI TALER MED VIP’ER OM VALGET

Uniavisen kiler viden ind i valgkampens brusende hav af holdninger og følelser.

Jacob Ørmen forsker i digitale medier på Institut for Kommunikation på Københavns Universitet.

 

Liberal Alliance står i meningsmålingerne til en tredobling af mandattallet i forhold til valget i 2019. Det kan være nærliggende at lave en direkte kobling mellem de flotte meningsmålinger og succesen på TikTok, men også her maner Jacob Ørmen til besindighed:

»Brand building-værdien i TikTok er gigantisk for Liberal Alliance og især Alex Vanopslagh som person. Det kan få en betydning til fremtidige folketingsvalg, når de unge under 18 år får stemmeret,« siger han og peger på, at de traditionelle medier stadig er de vigtigste, når det handler om at mobilisere vælgerne:

»De traditionelle medier fylder stadig rigtig meget. Du kan se, at Moderaterne er gået voldsomt frem i meningsmålingerne, også mere end Liberal Alliance, og de har nærmest ingen tilstedeværelse på TikTok, hvis nogen overhovedet. Man skal passe på med at sige, at dette er historien om valgkampen, der udspiller sig på TikTok.«

Derfor er det ifølge Jacob Ørmen paradoksalt nok uden for TikTok, at TikTok kan komme til at fylde mest i valgkampen:

»Alex Vanopslagh får en uvurderlig medieopmærksomhed på de andre medier for sin tilstedeværelse på TikTok. Det har i sig selv en kæmpe værdi for ham,« siger han.

Konfettikanoner og fjollede fjæs

Ud over Liberal Alliance er Enhedslisten det eneste parti, der nyder en vis succes på TikTok. Ifølge Jacob Ørmen skyldes det først og fremmest, at begge partier i forvejen har godt fat i de unge vælgere. Det kan blandt andet ses til gymnasievalgene, hvor begge partier, og de ideologiske yderfløje generelt, klarer sig godt.

Der er masser af politik i det, de lægger op på TikTok, det er bare maskeret ind i nogle formater, der er kendt af de unge.

Adjunkt Jacob Ørmen

Andre partier forsøger sig også på TikTok i valgkampen, men ifølge en analyse fra internetmediet markedsføring.dk udviser de ikke samme grundlæggende forståelse for mediet som Liberal Alliance og Enhedslisten.

Jacob Ørmen udlægger, hvad de to partier gør rigtigt:

»De bruger det sprog og de trends og formater, der allerede er populære på platformen. Simple ting som masser af close-ups af politikerne, der snakker. Fjollede reaktionsansigter med en sjov tekst henover. Letbenet indhold, der går uden om tunge politiske dagsordener,« siger Jacob Ørmen, og fortsætter:

»Det er ikke fordi videoerne er blottet for politisk indhold. Der er masser af politik i det, de lægger op på TikTok, det er bare maskeret ind i nogle formater, der er kendt af de unge. Noget af det er også decideret fis og ballede. For eksempel et klip, hvor Vanopslagh fyrer konfettikanoner af og danser rundt i lokalet. Det er ren her-er-jeg

Tag pis på dig selv, hvis du mener det alvorligt

Selv om det ifølge Jacob Ørmen er for tidligt at sige, om TikTok bliver en afgørende demokratisk platform i fremtiden, er det værd at bide mærke i den tone, der vinder frem på det sociale medie:

»TikTok viser nogle kommunikationsformer, som jeg tror kommer til at flyde over i de andre medier for politisk kommunikation. TikTok kræver en meget mere legende tilgang til formatet. Du skal simpelthen være i stand til at tage pis på dig selv for at slå igennem til de her vælgere. Det tror jeg, der er mange politikere, der vil forsøge til næste valgkamp.«

Det kan godt være, at en stor del af Vanopslaghs fanskare ikke kan stemme i 2022, men det kan de, næste gang der er valg. Og Jacob Ørmen er spændt på, om den uhøjtidelige og selvironiske kommunikation vil kunne smitte af på de større partier i fremtiden, når de skal flokkes om førstegangsvælgerne.

»Der sker jo sket et skift i, hvilke kommunikationsformer folk er vokset op med. Det er noget, man bærer med sig videre i livet. Hvis du er 17 år i dag, er du formentlig 21 til næste valg. Til den tid kan det godt være, at du har forladt TikTok, men du er blevet socialiseret ind i den kommunikationsform, der findes på TikTok.«

LÆS OGSÅ: Arbejdsmarkedsforsker: Hårdt opgør med den danske model kan komme efter valget

Seneste