Voxpop: Hvorfor gik du mod ensretningen?

Trivsel — Seks studerende forklarer, hvorfor de ikke overholder corona-reglerne i bygning 2 på Center for Sundhed og Samfund.

Hvert fakultet sine coronaregler. På CSS har de indført ensretning på gangene i bygning 2, så undervisere og studerende ikke støder ind i og smitter hinanden. Men går man en tur på campus, kan man se, at retningslinjerne ikke altid bliver overholdt.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Elisabeth Lyngsie

Læser psykologi på 1. semester af bacheloren

Går du mod eller med ensretningen?

Jeg prøver at gå med. Når der ikke er så mange på gangene, går jeg bare. Når jeg skal i kantinen, tager jeg altså nærmeste trappe, også selv om den er ensrettet. Man har jo kun et kvarter til at nå hen og købe kaffe. Det bliver også meget let at følge med de andre.

Hvad synes du om, at universitetet prøver at bekæmpe corona på den her måde?

Jeg synes, det er fint nok. De er jo nødt til at gøre noget konkret. Men når der skal skiftes hold i lokalerne, er der mange folk på gangen. Og når der ikke bliver holdt afstand, er det jo lige meget med ensretning.

Tror du, at det dur?

Nej, det tror jeg sgu ikke rigtig. Jeg tror ikke, det holder. Men det hjælper måske på bevidstheden om, at man skal tage sine forbehold. Man bliver i hvert fald hele tiden mindet om det.

Oskar Bjørkmann

Læser statskundskab på 1. semester af bacheloren

Går du mod eller med ensretningen?

Normalt ville jeg overholde det og gå med. Men nu hvor mit lokale lå så tæt på en udgang, gik jeg mod ensretningen.

Hvad synes du om, at universitetet prøver at bekæmpe corona på den her måde?

Jeg synes egentlig, det er fornuftigt. Det er ikke sikkert, at folk overholder det. Når man skal på toilettet, går man jo ikke hele vejen rundt for at komme tilbage til sit undervisningslokale. Men selve princippet er godt. Jeg tror, at det bliver overholdt til en vis grad.

Tror du, at det dur?

Jeg tror helt klart, at det gør noget. Dér, hvor man skal tage mest stilling til det, er når man skal op på 1. sal, for så skal man ind fra den anden ende af bygningen. Hvis det virkelig skulle virke, tror jeg måske, at der skulle stå personale og guide folk rundt. Reglen om ensretning kom før mundbindene, og jeg syntes, at det var rigtig godt tænkt. Selv om mundbind nok har en større effekt.

Alberte Friis Hansen og Anikka Hassenkam

Læser statskundskab på 5. semester af bacheloren

Går I mod eller med ensretningen?

Det kommer an på, hvor besværligt det er. Vi har lige været nede at hente vand, og på vej tilbage gik vi mod ensretningen.

Hvad synes I om, at universitetet prøver at bekæmpe corona på den her måde?

Det her initiativ er ret åndssvagt. De andre retningslinjer er fine.

Tror I, at det dur?

Nej.

Sam Bryson

Læser global development på 1. semester af kandidaten

Går du mod eller med ensretningen?

Jeg prøver at gå med. Jeg var faktisk ikke klar over, hvad ‘ensrettet’ betød til at starte med, så der havde jeg ikke lagt mærke til det.

Hvad synes du om, at universitetet prøver at bekæmpe corona på den her måde?

Det er lidt urealistisk med ensretningen, når gangen er så smal, og der er siddeområder. Men det er fine retningslinjer.

Tror du, at det dur?

Nok ikke rigtig. Folk klumper sammen overalt på campus, specielt i kantinen. Det vigtigste er at have mundbind på.

Anna Ovasapian

Læser psykologi på 1. semester af bacheloren

Går du mod eller med ensretningen?

Jeg prøver så vidt muligt at gå med. Hvis jeg har travlt, får jeg ikke altid gjort det. Det gælder både, hvis jeg skal op på en bestemt etage, og når jeg skal tilbage til undervisning efter at have været på toilettet.

Hvad synes du om, at universitetet prøver at bekæmpe corona på den her måde?

Jeg føler ikke rigtig, at det fungerer. Jeg ved ikke, om det er videnskabeligt funderet. Det virker lidt symbolpolitisk.

Tror du, at det dur?

Ikke så længe det ikke overholdes. Der står rigtig mange folk på gangen, når et hold skal ind i et lokale. Hvis man skal igennem dem, så er det lige meget, om der er ensrettet eller ej.

billede: Johanne Nedergaard/Uniavisen
Der bliver fyldt godt op på gangene mellem forelæsningerne.
billede: Johanne Nedergaard/Uniavisen