Studerende åbner nyt galleri

KUNST - I de næste to måneder udstiller kunstnere fra Københavns Universitet i spritnyt galleri på KUA. Torsdag er der mulighed for at komme til fernisering og efterfest

På universitetet lærer man at skrive sprænglærde pressemeddelelser fulde af klichéer om kunst, men man lærer ikke ret meget om at udstille kunst, og man lærer slet ikke at frembringe den.

Det vil bagkvinderne i Studenternes Galleri gerne ændre på. Så torsdag er der galleriåbning i stueetagen på Det Humanistiske Fakultetsbibliotek på Amager, hvor kunsten de kommende otte uger vil hærge de hvide vægge.

Alle de udstillende kunstnere er studerende ved Københavns Universitet.

Højt ambitionsniveau

Vi taler ikke om fire tegninger klistret op med tape. Studenternes Galleri er ambitiøse.

»Med universitetet i ryggen og en ikke-kommerciel politik åbnes en mulighed for en mere demokratisk og ucensureret proces end hos andre kunstinstitutioner og virksomheder,« skriver galleristerne.

Og videre lyder det, at galleriprojektet er »et bidrag til kunstscenen, hvor universitetsstuderende får mulighed for med deres værker at tage del i debatten.«

Dadler og hobnobbing

Universitetets art crowd er velkommen ved ferniseringen torsdag den 10. september klokken 16. Og efterfølgende bliver der serveret musik, dadler og alkohol i den nærliggende Roland Bar.

PS: Pressemeddelelsen fra Studenternes Galleri er ikke fri for sprogflæsk, men da kunst kan defineres som det, der bliver omtalt som “udfordrende” og som værende “i samspil” (her: dialektikken mellem kunsten og institutionen), er det næsten helt sikkert et godt tegn for udstillingen.

Se også Studenternes Galleris hjemmeside.