Vi vil så gerne blive lidt længere på KUA2

DEBAT - Flyt administrationen og de afdelinger og centre, der ikke har studenterkontakt, ud af KUA2, så der kan blive plads til de studerende, lyder opfordringen i dette åbne brev til dekan Ulf Hedetoft, Det Humanistiske Fakultet.

I dag, fredag, kl. 10.00 bryder Københavns Universitet ud i hyldestfanfarer og hvidvinstaler, der hædrer forskningsbaseret undervisning, internationalt udsyn og det gode studiemiljø. Det sker til den officielle indvielse af KUA2, som langt om længe afløser betongrå, “midlertidige” Gamle KUA og giver næring til forhåbninger om et blomstrende Søndre Campus i fremtiden.

Vi ville ønske, at dette brev alene kunne være en hyldest til vores skønne nye rammer på KUA2. For vi studerende sætter virkelig pris på, at KU har lagt sig i selen for at skabe »bedre rum for uformelle møder mellem studerende og forskere,« som det hedder i KU’s 2016-strategi. Både studerende og undervisere har så småt fundet sig til rette i de nye omgivelser og der er tegn på, at spæde studiemiljøer pibler frem rundt om på KUA2.

Derfor er vi kede af at høre, at KUA2 melder om pladsproblemer inden indvielsen. Allerede nu tyder det på, at de fashionable omgivelser og den intelligente arkitektur på KUA ikke er i stand til at rumme sine egne visioner om et tæt sammenvævet forsknings- og studiemiljø. Med andre ord: KUA2 er ikke stor nok til os alle.

Blandt de 2.000 studerende på Institut for Medier, Erkendelse & Formidling svirrer rygterne: Enten skal vi sidde lårene af hinanden i undervisningslokalerne – eller også skal dele af instituttet splittes op og flyttes ud til Mikado House, isoleret fra det frugtbare nærmiljø af undervisning og forskning, som hele instituttet oprindeligt var blevet stillet i udsigt på KUA2. Og som vi allerede var begyndt at glæde os over.

På kort sigt er der måske ikke så meget andet at gøre ved pladsmanglen end at sende en del af fakultetet til Mikado House. Men som studerende er vi meget bekymrede over det rygte som går på, at man vil splitte studerende og undervisere ad.

Derfor har vi en indtrængende bøn til dig, Ulf Hedetoft: Det spirende studiemiljø på KUA2 opstår i tæt relation mellem undervisere og studerende. Derfor må I ikke skille os ad. Hvis nogen skal flyttes, kan det så ikke være de administrationer, afdelinger og centre, der ikke har studenterkontakt.

På KUA2 har vi studerende endelig fået en grund til at blive hængende efter fyraften. Og visionen om at møde sine undervisere og vejledere uden for undervisningslokalet er lige så stille ved at blive realiseret. Bevar derfor studiemiljøet, behold de studerende og deres undervisere på KUA2 og flyt i stedet administrationen derhen, hvor dagliglivet alligevel stilner af kl. 16.00.

Efter fyrre år på Gamle KUA håber vi sådan på, at vi kan få lidt mere end fire måneder på KUA2.

SVAR: Læs dekan Ulf Hedetofts svar.