Debat

Vi vil ikke bruges i strid om censur

CENSUR - Marxistiske Studerende tager afstand fra at blive brugt af fakultetsdirektøren på Humaniora som argument for, at der ikke skulle være censur på KUA.

I en artikel på Uniavisen.dk, benyttes Marxistiske Studerende af fakultetsdirektøren, Kristian Boye Petersen, til at legitimere politisk censur på KUA.

Det drejer sig om artiklen Plakater med protest mod censur revet ned på KUA, hvori der blandt andet står følgende:

… Og ifølge fakultetsdirektøren har andre studenterpolitiske grupper taget imod et tilbud om at benytte en plads ved receptionen en halv dag i løbet af ugen til at tale deres sag. Det gælder både HUMrådet og Marxistiske Studerende. Han foreslår Et andet universitet at benytte sig af den mulighed …

Vi vil gerne vil gøre det klart, at vi fuldt ud bakker Et andet Universitets kritik op og ikke ønsker at blive brugt til at legitimere censur. Vi mener at det skal være fuldt ud muligt at udtrykke sig politisk på universiteterne.

Vi havde i flere år holdt bod og møder på gamle KUA, ligesom vi ophængte plakater og delte løbesedler ud. På KUA 2 blev vi hurtigt klar over at det ikke længere var muligt at opsætte plakater, idet der stort set ingen opslagstavler var.

I efteråret 2013 blev vi smidt væk af administrationen, og fortalt at vi skulle søge tilladelse hos driftchef Stig Andersen til at stå med en bod.

Vi kontakter driftschefen og får at vide, at vi skal have en samtale med fakultetsdirektør Kristian Boye Petersen for at forklare vores begrundelser for at have en bod. Vi har et møde d. 10. oktober 2013. Det er et godt møde, og vi bliver behandlet pænt. Til mødet får vi at vide, at der skal foretages nogle praktiske foranstaltninger, og at der vil blive etableret et fast sted, hvor studentergrupper kan holde bod og lignende.

Vi skriver i december, om der er nyt, og får at vide, at der bygges en stand på bagsiden af receptionen i KUA2, der skal bygges om. Dette vil ske omkring januar 2014, således at vi senest vil kunne benytte standen ved semesterstart eller senest i starten af marts 2014.

Efter en række mails mødes vi igen med driftschefen og fakultetsdirektøren den 4. april. Da der ikke er udsigt til, at receptionen er klar før sommeren 2014, foreslås det, at vi kan stille nogle borde op over for mødestedet på KUA2. Vi vil dog høre fra driftschefen, hvordan det praktisk set vil kunne lade sig gøre. Vi har p.t. ikke hørt noget fra driftschefen, og vi har aldrig haft holdt bod, siden vi blev smidt væk.

Marxistiske Studerende mener, at Et andet Universitets kritik er fuldt ud berettiget og at vi tager afstand fra at blive brugt af fakultetsdirektøren som argument for, at der ikke skulle være censur.

Vi mener der må være fuld frihed for studerende til at udtrykke sig politisk.