Vi skal også lytte til musikken

10/11-10 kl. 10:33 Debat / Hum
Musikvidenskab og sanser_Blackfoot Mountain Chief Billede: Wikimedia Commons SANSELIGT - Musik er ligesom sprog først og fremmest et kropsligt erfaret fænomen. Man behøver ikke overakademisere musik så meget, så alle humanistiske generalister kan skrive et musikvidenskabeligt speciale.

SYNSPUNKT - Kan en døv forholde sig akademisk til musik? Kan en blind studere billedkunst og visuel kultur? Skal vi alle være humanistiske generalister? Dagens debattør deler ud af sine strøtanker forud for en ny studiereform.

af Morten Hjelt, cand.mag., studielektor på Musikvidenskab og formand for DVIP-KUA

I forbindelse med, at vi nu igen skal til at lave studiereform for det musikvidenskabelige studium, har jeg gjort mig nogle tanker om forholdet mellem de forskellige ’fagligheder’, som tilsammen udgør vores fag.

Man har al den tid, jeg kan huske, talt om, at musikstudiet var præget af en simpel dikotomi mellem praktiske og teoretiske fag.

Det forekommer mig dog, at billedet i de senere år er blevet mere komplekst, idet den teoretisk/analytiske beskæftigelse med klingende musik (visuel og auditiv analyse, satslære mv.) ikke længere betragtes som hørende til den teoretiske del af uddannelsen.

Elementære færdigheder

Det gør kun de egentlige akademisk-teoretisk fag. Der er sågar dem, der i ramme alvor mener, at man slet ikke behøver at kunne læse noder og forholde sig musikanalytisk til et stykke musik for at kunne bedrive musikvidenskab.

Det er selvfølgelig altid en interessant principiel diskussion, og ikke blot inden for vores fagområde.

Behøver man eksempelvis besidde bare et elementært niveau af sprogfærdighed og eksempelvis forstå talt sprog for at kunne læse videnskabelige tekster og bedrive sprogvidenskab på universitetsniveau?

Studie uden sanser

For det er der ifølge en lektor på KUA med speciale i sprogtilegnelse, også folk, der har fundet ganske overflødigt.

En lektor fra spanskstudiet i Aarhus siger, at det efter hendes opfattelse er både grotesk og groft uforsvarligt, at man kan komme igennem et KA-studium i spansk ved hovedsagelig at læse engelske og danske tekster og modtage undervisning på de sprog.

Kan en blind så også studere billedkunst og visuel kultur? Og kan en døv forholde sig akademisk til den musik, han ikke kan erfare som andet end vibrationer i kroppen?

Sanserne er virkelighed

Hvordan vi end vender og drejer sagen, er både musik og sprog i første omgang kropsligt erfarede fænomener, som nødvendigvis må passere igennem sanseapparatet for at komme ind i hjernen.

Er det ikke en virkelighed, vi er nødt til at forholde os til, og tage uddannelsen og udviklingen af dette sanseapparat på os som en del af vores fag?

Og er det mon ikke netop derfor, de musikvidenskabelige uddannelser i eksempelvis Tyskland forudsætter, at kandidaterne på forhånd har en praktisk/musisk uddannelse bag sig?

Faget er vendt

Der er ingen tvivl om, at universitetets musikstudium er et ganske andet, end det var i 70’erne og 80’erne. Tidligere generationers kandidater var generelt nok noget skarpere i det rent musikfaglige, men stod til gengæld tilsvarende svagere, når der gjaldt akademiske og teoretiske kompetencer.

Kigger man på den tids specialer, var der som oftest tale om komplekse musikalske analyser på et spinkelt videnskabsteoretisk grundlag. Nu er det lige omvendt.

Ligger der ikke en latent fare i at skylle barnet ud med badevandet og udvande det musikfaglige så meget, at mange specialer på musikvidenskab måske lige så godt kunne have været skrevet af studerende fra andre humanistiske fag?

Skal alle bare være humanistiske generalister nu?

Hvor tungt skal akademia veje?

Jeg er fuldstændig enig i, at MI ikke skal fungere som en slags pseudokonservatorium for alle dem, der ikke er helt dygtige nok til at søge ind på de rigtige konservatorier.

Vi skal selvfølgelig skille os ud fra konservatorierne ved at have et solidt akademisk fundament under vores beskæftigelse med musik, men jeg er alligevel langtfra overbevist om, at det akademiske stof bør veje lige tungt for alle studerende.

Ved et møde den 1. oktober på MI blev det nævnt, at kun 12-15 procent af vores studerende har valgt de akademisk tungeste linjer, men en udpræget akademisk-hierakisk tænkemåde gør alligevel, at denne mindre gruppe studerende kommer til at stå som de ’rigtige musikstuderende’.

Hvor mange superakademikere er der brug for?

Selv om 80-90 procent af de øvrige studerende igen og igen giver udtryk for, at de slet ikke ville gå på MI, hvis ikke de praktisk-musiske fag fyldte så meget i studiet.

Jeg synes vitterlig, det er pragtfuldt, at folk har mulighed for at fordybe sig helt i det akademiske, hvis det er deres store interesse, men er det i grunden realistisk at tro, at der pludselig skulle blive brug for et større antal superakademiske forskerspirer?

Hvad skal der blive af de folk, når de engang bliver færdige på universitetet? Er det universitetets fornemste pligt at uddanne et antal højlærde forskere til brødløshed, eller er det en lige så hellig opgave at uddanne dygtige undervisere og formidlere?

Akademisk eller specifik

Skal vi i den akademiske renheds navn begrænse os til at uddanne benhårde teoretikere, der på det nærmeste kun kan forholde sig akademisk til musik?

Skal vi lave et musikstudium, der næppe vil tiltrække mere end 10-15 superakademiske studerende per år, og som følge deraf må klare sig med to-tre fastansatte lektorer? Er det en ønskelig udvikling for musikstudiet?

Tilsvarende kunne man måske samle alle sprog under faget Sprogvidenskab og spare enhver sprogspecifik faglighed væk. Pyt med, om nogen behersker de klingende sprog og den tilhørende kultur, hvis bare de kan forholde sig akademisk-teoretisk til dem.

Er det i det hele taget en universitær naturlov, at det akademisk-teoretiske for alle studerende skal have forrang over for det fagspecifikke?

Universitas ekskluderer ikke

Kunne man kættersk forestille sig en sideordning i stedet for et hierarki? Kunne den universitære legitimitet blot bestå i, at alle musikstuderende har et akademisk fundament under deres beskæftigelse med musik?

Universitas betyder mig bekendt noget i retning af ’alle dele af helheden’ og er således ikke et ekskluderende begreb.

På amerikanske colleges uddannes musikvidenskabsfolk og udøvende musikere ved siden af hinanden, og der er også her i Danmark en tydelig tendens i retning af, at flere og flere fag, der tidligere har været betragtet som ikke-akademiske, får tilføjet en akademisk vinkel og vinder indpas på universitetet.

Ernærer sig ved det praktiske

For eksempel kan man læse en Master i sygepleje, og mange politikere ønsker læreruddannelsen lagt ind under universiteterne.

Det betyder imidlertid næppe, at det skal være vigtigere for en lærer eller en sygeplejerske at kunne akademisk videnskabsteori end praktisk didaktik og sygepleje.

Jeg er helt på det rene med, at MI ikke længere primært uddanner gymnasielærere i musik, men er det alligevel ikke stadig sådan, at mange af vores kandidater helt eller delvis ernærer sig ved deres praktisk-musiske færdigheder?

Praktiske, tænkende undervisere

Og er der i grunden noget forkert ved det?

For mig at se ville det snarere være en styrkelse af vores fag, hvis musikundervisningen i gymnasier, VUC, højskoler, musikskoler, aftenskoler med videre i højere grad blev varetaget af folk, der ikke kun kan spille og synge, men også står på et fornuftigt akademisk fundament?

De pædagogiske fag på konservatorierne er under hårdt pres i disse tider, så måske vi i stedet burde tage konkurrencen op og satse på også at uddanne virkelig gode undervisere, der både kan spille og synge, læse og tænke.

uni-avis@adm.ku.dk

10 kommentarer

Skriv en kommentar

20/11-10 kl. 22:33 Mikkel Vad:

Lad os slå fast med det samme: Ingen, end ikke den mest "hardcore" fløj af nørderne på MI, vil fjerne den praktiske undervisning. Når det så er sagt, tror jeg, at det mange efterlyser, er, at debatten bliver mere nuanceret. Det var vel også det, der var baggrunden for Mortens indlæg i første omgang(?). Derfor bør de "praktiske" lektorer også indse, at den brugbarhed de hævder (givetvis med rette), at deres undervisning har, ikke bliver kommunikeret tydeligt nok ud til de studerende. Hvis brugbarheden var så åbenbar, som Morten (et al.) mener, at den er, så ville der vil ikke være nogen, der stillede spørgsmålstegn ved deres berettigelse i første omgang. Jeg vil stadig insistere på, at begrundelsen om, at vi skal have undervisningskompetence, kun er en halv begrundelse. En sideordning af teori/videnskab og praksis kan være motiveret af et behov for kandidater med visse færdigheder, men det må begrundes ud fra en (musik)videnskabelig refleksion.
Med hensyn til mit forslag om at bringe musikteori og -analyse ind som mediator mellem musikvidenskab og musikudøvelse var det ikke et forsøg på et finde en "neutral" mellemgrund (der vel ikke nogen musikvidenskabelig disciplin, der så reduktiv, agressiv, invasiv, uæstetisk og fremmedgørende som musikteori?). Jeg forslog en styrkelse af musikteoretiske kompetencer, fordi teori og analyse rummer potentialet for både at være en akademisk disciplin og et pædagogisk redskab. I det lys kan musikteori ses, som et diskursivt felt der kan betrædes af både praktikere og teoretikere. Det er mit (naive?) håb, at en opprioritering af denne diskurs vil afføde en fornyet samtale mellem de praktiske og videnskabelige discipliner.

20/11-10 kl. 16:23 Morten Hjelt:

Hensigten med mit oprindelige indlæg var, at jeg med udgangspunkt i den igangværende studiereform på musikstudiet ønskede mig en overordnet debat om forholdet mellem generelle akademiske og mere fagspecifikke kompetencer på vores universitetsuddannelser. Jeg synes med andre ord, at debatten er ved at løbe fuldstændig af sporet og fortabe sig helt i lokale forhold på musikstudiet.

20/11-10 kl. 12:43 Nikolaj Strands:

Jeg skal ikke kommentere yderligere på sang- og klaverundevisningens betydning for forståelse af musikvidenskabelige problemstillinger, men blot anføre at de eksempler I giver kun yderligere bekræfter mine fordomme om, at mange af de praktiske lærere ved Musikvidenskab har et meget lille kendskab til musik uden for det mest "klassiske" repertoire, forstået både inden for kompositions- og populærmusikken. Dette kan være med til at besværliggøre en seriøs behandling af af en lang række interessant emner, som har betydning i dagens samfund, så som elektronisk musik, "etnisk" musik, improvisationsmusik og atonal og eksperimenterende musik.

En vigtig ting i denne diskussion er, at solofagene er relativt meget dyrere end andre undervisningsformer. Universitetets økonomi går kun en vej, nedad, og efter som det teoretiske/akademiske niveau i forvejen et lavt fx i forhold til timetal per semester, timetal per uge (vi har fx ikke seminar/øvelser, som man har på stort set alle andre fag) og vejledning på Musikvidenskab, må de høje solofagsudgifter kunne retfærdiggøres som et relativt meget stort udbytte. Det mener jeg ikke er tilfældet, jeg ville langt hellere have haft fx seminartimer og mere vejledning på mit andet studieår end 2,5 ECTS solofag. Fx havde jeg på 4. semester et 12,5 ECTS (!) point musikvidenskabeligt kursus med 5 undervisningsgange af 2 timer (!) + 1/2 - 1/1 time vejledning. Samtidig havde jeg solosang og klaver (2,5 ECTS) med vel omtrent samme samlede undervisningstid, bare som soloundervisning. Det er misforhold som dette, jeg synes er vigtigt at få rettet op på i forbindelse med den kommende reform.

19/11-10 kl. 12:58 Pia Mia Gruwier Larsen:

Jeg mener man i forhold til at diskutere de studerendes egen musikudøvelse på MI bør forholde sig til de faktiske kendsgerninger: De studerende kan ikke alle synge særlig godt, mange kan slet ikke synge til at begynde med, flere har skrøbelige, malfungerende stemmer,og enkelte har decideret syge stemmer. Sanglærerne forholder sig til en bred vifte af stemmer, og ved hvert studieårs begyndelse ryger nogle studerende som det første afsted til halslægen, for at få checket om der bag ved en slidt træt stemme evt. gemmer sig en stemmeknude, som man bare ikke KAN synge med.
Det vi laver er overvejende stemmedannelse, og måske skulle faget tage navneforandring til det. Vi udvikler omfang og dynamiske muligheder og egen stemmebevidsthed og sund stemmeproduktion, og beskæftiger os ikke, mig bekendt, meget med klangæstetiske forhold i forskellige genrer. Jeg kan godt blive lidt træt af at møde den fordom, der siger, at vi uddanner i klassisk sang, det gør vi ikke. Vi udvikler et redskab så de studerende har en mulighed for at deltage i kor, band, hørelære og i øvrigt bestå deres eksamen i disse færdigheder samt sang, så de såvidt muligt også senere bliver i stand til at undervise uden at gøre skade på deres egne eller andres stemmer. Derfor kan vi ikke, og i særdeleshed ikke på et musikvidenskabeligt studium, tjene en bestemt genres interesser for vokal udfoldelse, det være sig en tysk Lied, eller et rock nummer. Fagets store problem for tiden er f.eks. at mange piger møder op til første sangtime uden at kunne præstere en brugbar tone over b. uden bevisthed om den oktav der ligger over, som de ikke umiddelbart kan tage i brug. Og der er mange slidte eller klemte stemmer, som slet ikke i princippettil at begynde med kan synge i kor, endsige producere specifik lyd til brug for specifikke genrer. Vi arbejder med grundskoling af stemmer. Jeg har lyst til at tilføje, at på et musikvidenskabeligt studium er alle genrer i princippet ligeværdige, og egnet til studium på forskellig vis, men stemmebrug er ikke så sindssygt forskelligt i de forskellige genrer, som nogen gerne vil udråbe det til.

18/11-10 kl. 22:48 Morten Hjelt:

Jeg synes faktisk også, at sammenligningen med litteraturvidenskab i ret høj grad rammer ved siden af, fordi alle her må kunne forventes på forhånd at kende det sprog, som de nu skal forholde sig analytisk og akademisk til, forholdsvis godt. Vi har alle sammen læst og analyseret tekster igennem hele vores skoletid. Sådan forholder det sig i langt ringere grad, hvad angår fag som teater, musik, kunsthistorie og dans. Jeg er ikke inde i, hvordan det ser ud med praktiske fag på teatervidenskab og kunsthistorie, men jeg ved, at man på dansevidenskab underviste i Bournonvilleskole, Modern Dance og Martha Graham, ikke for at de selv skulle lære at danse, men fordi de studerende derved udviklede både deres sanse- og analyseapparat og en terminologi. For at forstå et kunstværk er man vel også nødt til i nogen grad at forstå dets tilblivelsesproces og ikke kun forholde sig til det færdige produkt?
Det forekommer mig at være noget af en påstand, at man ligefrem skulle blive dårligere rustet til at forholde sig til andre former for musik, fordi man måske prøver at spille og synge en smule klassisk musik i løbet af sit studium. Når man på Det kgl. Teater skal opføre Dødens Triumf om aftenen, står man stadig og laver klassisk stangskole ved morgentræningen. Det er basalt det samme instrument, selv om man bruger det forskelligt. Skønt jeg selv underviser i sang fra en klassisk baggrund, går ca. halvdelen af mine kandidater op til eksamen og synger rytmisk med glimrende resultater. De plejer endda at selv at sige, at de er blevet væsentlig dygtigere og mere bevidste af også at arbejde med en mere klassisk funderet teknik. Stemmen fungerer på nøjagtig samme anatomiske præmisser, hvad enten man synger klassisk, pop, heavy metal eller andet repertoire.
På et universitet må de praktiske fags primære berettigelse bestå i, at de udvikler de studerendes sanse- og analyseapparat samt en terminologi, som muliggør refleksion, diskussion og formidling af vokale fænomener. Jeg er enig i, at man godt kunne inkludere en endnu højere grad af refleksion i den praktiske undervisning og tænker, at der må være tonsvis af spændende projekter, som sangundervisningen og især musikhistorie kunne stå for sammen. Også i ”moderne” genrer som pop, heavy metal mv. er det vokale element som bekendt helt centralt placeret.
Selv om man kan mene, at nogle typer af musik ikke kan gengives loyalt på et klaver, mener jeg stadig, at klaveret i allerhøjeste grad fortjener sin særstatus på musikstudiet. Vi kan ikke spille et heavy metal-nummer på det, men klaveret kan i høj grad gengive både melodilinjer, harmonik, rytmik og dynamik, hvad de fleste andre instrumenter ville få overordentlig svært ved. Det er simpelthen et helt uundværligt analyseredskab.
Det er ganske rigtig ikke universitetets opgave at uddanne udøvende kunstnere, men det er vores job at uddanne musikundervisere til blandt andet gymnasieskolen, hvor ca. en trediedel af vores kandidater stadig ender. En anden tredjedel ernærer sig helt eller delvis som musikundervisere i andre sammenhænge. Kan det være derfor, at arbejdsløsheden blandt vores kandidater ligger langt under gennemsnittet? Hvis ikke universitetet i fremtiden skal levere højt kvalificerede musikundervisere til gymnasier, højskoler og lign., hvor skal de så komme fra? Det er jo netop ikke nok, at de kan synge, spille og agere musikledere. De skal også kunne tænke akademisk, analysere og perspektivere, og det uddanner konservatorierne ikke deres kandidater til. Mange hilsner Morten

16/11-10 kl. 19:19 Nikolaj Strands:

Jeg skal minde om, at der i denne omgang udelukkende er tale om en BA-reform, og at hverken optagelsesprøven eller kandidatuddannelsen ændres i denne omgang. Således skal BA-uddannelsen stadig kunne kvalificere til både en kandidat med musikleder-retning og med gymnasielærer-retning. Dermed er det yderst begrænset, hvad der kan laves om. Det siger selvfølgelig også sig selv, at så længe vi har et krav om at gymnasielærer i musik skal uddannes ved universitetet på trods af at undervisningen i gymnasiet i meget begrænset grad er akademisk/teoretisk, må vi levere dette.
Nå dette er sagt, må det også være muligt at tage en akademisk musikuddannelse af højeste kvalitet ved Musikvidenskab, da universitetet er det eneste sted en sådan kan leveres. Sammenligninger med andre universitetsfag kan virke indlysende for en overfladisk betragtning, men som også Frederik er inde på, er den korrekte sammenligning hverken med sprogfag eller kirurgi, som i disse henseende må betragtes som "praktiske" i sig selv, med med de andre æstetiske fag, litteraturvidenskab, teatervidenskab, kunsthistorie, moderne kultur og kulturformidling, visuel kultur m.fl. Det kunne derfor være interessant at høre, hvad Morten og Tormod mener om undervisningen på de andre æstetiske fag ved IKK. Burde litteraturvidenskab i højere grad have praktiske discipliner, altså undervisning i at skrive skønlitteratur, digte osv. Burde kunsthistorikerne erstatte en kvart eller halv del er deres nuværende undervisning med malekurser, undervisning i at lave skulturer m.v.?
Hvis man anerkender, at praktisk musikudøvelse er en forudsætning for at kunne forstå musik ordentligt, kan man så spørge om undervisning i (overvejende klassisk) sang og klaver er den bedste måde at gøre dette på. Den æstetik og teknik der opøves i disse discipliner har ofte ikke meget at gøre inden for populærmusik, verdensmusik, elektronica, heavy metal m.v., ja den kan ofte direkte stå i vejen for en forståelse af denne slags musik. Derfor er jeg heller ikke enig med Mikkel i, at "musikteori" skulle kunne fungere som en værdifrit mediator mellem det praktiske og akademiske domæne. Man kan hævde, at i forhold til langt størstedelen af den musik, der studeres (eller som måske burde studeres mere) er undervisning i klassisk sang, klassisk klaver og musikteori i bedste fald ligegyldig.

16/11-10 kl. 01:34 Frederik Nielbo:

Kære Morten.
Først og fremmest tak for indlægget. Det er enormt vigtigt at der bliver reflekteret explicit over sådanne betragtninger, ikke mindst når der skal laves studieordning.
Jeg deler de fleste af Mikkel Vads synspunkter, og skal derfor ikke gentage dem.
Jeg er til gengæld uenig i din præmis, sådan som den kommer til udtryk i dine sammenligninger med andre fag; hvis det var en forudsætning for en dybdegående forståelse af et givent fænomen, at man selv skal have erfaret det, ville det ikke give mening at studere fx matematik, for slet ikke at tale om de fatale konsekvenser det ville have for toksikologien eller kræftforskningen.
Sagen er, at musikvidenskaben adskiller sig fra bl.a. sprogfagene og de ovenstående, ved at det beskæftiger sig med æstetik og æstetisk praksis. Skulle man sammenligne med andre fag, ville det derfor give mere mening at rette blikket mod fx litteraturvidenskab, i stedet for spansk. Her forventes det ikke at de studerende skal skrive skønlitteratur. Ligeledes bør det, efter min mening, ikke være MIs rolle at uddanne musikere.
Musik er netop ontologisk forskellig fra sprog. Det har andre funktioner, vigtigst af alt (og her tror jeg vi nærmer os hinanden) så er det til for at blive hørt – modsat giftstoffer, som ikke er til for at blive spist.
Udover historiske, politiske, mm. aspekter, så mener jeg derfor at MI-studerende skal trænes i at lytte til musik i langt højere grad end de bliver i dag. Lytning skal her forstås meget bredt, og inkluderer således også solofagene. Personligt har jeg ikke pint dig uge efter uge med at skråle Brecht-lieder fordi jeg troede jeg skulle være musiker, men fordi jeg bilder mig ind det har gjort mig til en bedre lytter, og dermed en bedre analytiker. Ligeledes går jeg ud fra at læsning er en del af litteraturstudiet.
Min pointe er altså, at solofagene skal finde deres berettigelse i at udvikle den analytiske lytning, ikke i at skabe musikere.

15/11-10 kl. 03:53 Mikkel Vad:

Som studerende på Musikvidenskab kan jeg rigtig nok genkende mange af de tendenser og problemer, som du nævner, Morten. Der er i høj grad brug for en højere grad af sammentænkning af de to sider af den arketypiske dikotomi på Musikvidenskab. Jeg deler dog ikke helt din utopiske forstilling om et sideordnet eller neutralt forhold mellem de to fronter, som du skitserer. Som du skriver, er det et problem, at man betragter musikteori, -analyse og satslære som underordnede discipliner i forhold til f.eks. musikhistorie. Det samme kan man sige om solofag, musikledelse og hørelære. Jeg deler din opfattelse af, at et elementært sansende begrebsapparat og basale musikalske færdigheder må være tilstede for at kvalificere musikvidenskabelig praksis i almindelighed.
Når det så er sagt, så mener jeg ikke, at vejen frem er en tilbagevenden til en mere håndfast udøvelse af de ovennævnte underdiscipliner. Tværtimod bør vi løfte dem til et akademisk niveau, der svarer til det der praktiseres i musikhistorie, videnskabsteori, musiketnologi mv. For at bruge din sprogmetafor, så kunne man sige: Ja, man skal kunne tale sproget, men det er en færdighed, der skal danne udgangspunkt for et reflekteret (læs: akademisk) studie af fænomenet.
Mere konkret ville jeg ønske, at din egen og andre "praktiske" (jeg beklager ordvalget) lektoreres undervisning blev kombineret med en videnskabelig tilgangsvinkel: Kunne man kættersk forestille sig, at den "praktiske" undervisning blev gjort forskningsbaseret? Her ville man virkeligt kunne udnytte det potentiale, der er på Musikvidenskab, men det kræver, at man udvikler en akademisk tankegang også i traditionelt "uakademiske" discipliner.
For mig at se rummer studiet næsten uanede muligheder, for at knytte klingende musik tættere til musikvidenskabelige grunddiscipliner. Didaktik og musikledelse, fænomenologi og hørelære, satslære og opførelsespraksis, musiketnologi og auditiv analyse etc.
Det springende punkt er, for mig at se, at man styrker den disciplin, der er fanget på mellemhånd: Musikteorien. I "krigen" mellem praktiske færdigheder og videnskab er denne disciplin blevet klemt inde og har ikke kunne finde sit ståsted. Jeg mener imidlertid, at nøglen til en bedre samtale mellem de praktiske og akademisk strenge af musikvidenskaben er en fornyet opblomstring af musikteoretisk diskurs, der kan forsyne "akademikere" og "praktikere" med et basalt fælles begrebsapparat, der formår at beskrive både musikkens perceptuelle og strukturelle kvaliteter. Dette vil i sidste ende bane vejen for en styrkelse af musikvidenskabelig praksis, det være sig kvalificerede, æstetiske domme, såvel som kvalificeret udøvelse af musikken.

13/11-10 kl. 12:01 Tormod Vinsand:

Morten Hjelt - du burde tage navneforandring til Morten HELT! Dine betragtninger er som taget ud af min mund. Som mangeårig konservatorielærer(både på DKDM og Rytmisk Musikkonservatorium) og lærer på Musikvidenskab har jeg kunnet sammendrage forskellen på studerende til følgende selvfølgelig meget generaliserende udsagn: En konservatoriestuderende siger: "Hvordan?" , medens en musikvidenskabsstuderende siger "Hvordan og hvorfor?". Netop ønsket om at få svar på spørgsmålene om både hvordan og hvorfor, gør musikvidenskabstuderende til noget særligt - ikke mindst fordi de studerende selv har arbejdet med det musikalske stof. Fjerner man de praktiske fag fra musikvidensskabsuddannelsen, fjerner man også i mine øjne en stor del af en kandidats troværdighed. For at drage en parallel til medicinstudiet: Hvem har lyst til at blive opereret af en læge, som har fået 13 i Teorerisk Kirurgi men som i uddannelsen ikke har prøvet selv at operere?

12/11-10 kl. 12:26 Pia Gruwier Larsen:

Jeg kunne ikke være mere enig. Tak for et vældig konstruktivt indlæg. Det videnskabelige studium af musik har efter min mening den iboende betingelse, at musik i et vist omfang kun høres og forstås i sin egen kontekst. Altså at musik opfattes og betragtes på sine egne betingelser, nemlig i musikkens sprog, og derfor skal de studerendes opfattelsesevne nødvendigvis trænes også gennem lytning og udøvelse.
Godt at få taget hul på en diskussion om, hvordan de sansede fag overhovedet perceptioneres, behovet for forskere på arbejdsmarkedet, og muligheden af at knytte det musikvidenskabelige studium tættere sammen med den klingende musik, herunder musikere.

Tag del i debatten - fuldt navn, tak. Læs vores debatregler her.
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
21/05-12 kl. 11:20 Politik

Økonomistuderende i opgør med studiet

KORT NYT MANDAG - Økonomistuderende i opgør med studiet - Studenterpræsten bruger ikke facitliste til studiekvaler - Ombudsmand dropper Koldau-sag - Fusion på AU skaber frustrationer - Nye kurser til dit arbejdsliv fra Copenhagen Summer University - KU-forskere sætter lup på immundefekt.

Læs også:
Da dommedagsøkonomen fik ret
De smukke perler på KU af Anders F 01Smukke steder på KU set med et kamera
Pjece_PET
18/05-12 kl. 10:17 Politik

Rektor spist af med pjece fra PET i spionsag

SPIONGUIDE - Hvordan skal KU's forskere undgå at overtræde spionparagrafferne? vil KU's rektor vide. Læs vores pjece, svarer PET.

18/05-12 kl. 09:43 Politik

I dag er planterne fascinerende

KORT NYT FREDAG - Plantefascinationsdag 1: Lad jer fascinere - Plantefascinationsdag 2: Besøg hemmelige drivhuse - Helligdage plejede at være en plage - Regeringens udligningsordning er misforstået.

16/05-12 kl. 10:25 Politik

Danske forskere undviger plagiat-kontrol

KORT NYT ONSDAG - Danske forskere undviger plagiat-kontrol - Akademiske plagiater florerer i EU’s magtelite - Aktører: Østergaard spiller højt spil med SU-spareøvelse - Formidlingsraseriet har skabt kløft mellem akademikere og "alle de andre" - Uddannede lever bare endnu længere og sundere - PET-chef beroliger studerende om retsstilling.

Metrolinje
16/05-12 kl. 08:17 Debat

Opret en metrostation ved Riget

SYNSPUNKT - Den kommende Metro Cityring løser ikke problemerne med at komme til og fra store KU-områder som Panum Instituttet. Men det kan der rådes bod på, mener debattøren.


Nyhedsbrev

Universitetsavisen er University Post i maj måned

SPROGSKIFTE - Maj måneds udgave af KU's trykte avis udkommer på engelsk. Indholdet tematiserer tidens store problemer for Europas studerende.

Etisk Råd vil diskutere, om vi skal have 'dopingfrie studier', fordi studerende bl.a. får betablokkere før eksamen. Din mening?

Vind iPad i Uniavisens citatstorm 2012

FACEBOOK - Citater er kontekstuelle, og 'I have a dream' ville ikke give mening for masserne, hvis det var Torben fra Faxe Ladeplads, der snakkede i søvne. Dét er tanken bag Uniavisens virale citatstorm - og du skal være med.


Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk
Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)
Universitetsavisens redaktion
Universitetsavisens debatregler
Annoncering på tryk og på nettet

University of Copenhagen
Nørregade 10
1165 Copenhagen K
Denmark
Tel. +45 35 32 28 98

Copyright 2009 © Universitetsavisen.ku.dk