Vi skal bedre igennem, ikke hurtigere

KLUMME - Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen vil øge den sociale mobilitet på universiteterne. Endelig noget sund fornuft fra ministerens side, der ellers har haft et snævert fokus på gennemførselstider og økonomisk afkast efter færdiggørelse.

Ministerens benhårde fokus på ’hurtigere ud’ er svært at forene med drømmen om mønsterbrud: Fremdriftsreformen gør mere skade end gavn i denne sammenhæng.

De studerende, der har mest overskud på universiteterne, er dem, der i forvejen kommer fra akademiske hjem.

Andre studerende er ikke fra start på hjemmebane og for dem tager det måske længere tid, at komme ind i den akademiske verden.

Ingen feedback

I januar måned sidste år afleverede jeg tre lange eksamensopgaver og stak efterfølgende af på skiferie med alle mine studiekammerater.

Et klik på Absalon afsluttede semestret: Jeg var bestået. Efterfølgende stod jeg uden nogen idé om, hvad jeg havde gjort godt, og hvordan jeg kunne have gjort det bedre.

Hvis jeg havde fået feedback, jeg kunne bruge til noget, ville jeg for alvor kunne rykke mig og det samme gælder de af mine medstuderende, der kommer fra hjem, hvor store bogreoler ikke fylder væggene fra gulv til loft.

Taber uslebne diamanter

Ministeren og rektorerne skal gøre op med tanken om, at al læring ligger på den studerendes skuldre. Universiteterne bliver simpelthen nødt til at højne læringsprocessen, hvis vi skal have verdensklassekandidater. Det skal de gøre, fordi vi vil være dygtige studerende med inspirerende forskningsbaserede uddannelser.

Men det er også nødvendigt, fordi vi vil have et job, når vi er færdige.

Så kære Sofie – hjælp os med at øge den sociale mobilitet. Du kan, sammen med os, overbevise universiteterne om, at feedback på vores opgaver er en essentiel del af, at blive en dygtigere studerende. Og hvis du er rigtig ambitiøs, så drop tanken om, at alle kan fuldføre et studie på samme tid.

For os studerende står det klokkeklart: Vi skal bedre igennem, ikke hurtigere. De uslebne talenter tabes da for alvor på jorden, hvis et universitetsstudiums kvalitet afgøres af tidsræs og manglende feedback, i stedet for indholdet af vores uddannelser.

uni-avis@adm.ku.dk