Debat 30/11-16 14:27 9

Vi er ved at uddanne en generation med stress

STRESS - Anne Vraa Jensen fortæller om et år, hvor hun gik ned med stress - og hun argumenterer for, at problemet med stress ikke bare kan reduceres til den enkeltes personlige ansvar.

I dag har jeg ryddet op på mit skrivebord. I morgen starter december. Det betyder, at året er ved at være gået, og jeg derfor snart er færdig med at sidde i Studenterrådets forretningsudvalg.

2016 er gået hurtigt. I 2016 er der sket meget. 2016 har også været et langt år – på nogle punkter. Og i 2016 gik jeg ned med stress.

Jeg var ikke stresset på den måde, hvor man tænker »hold nu op, nu er jeg 500 siders læsning bagud, forhåbentlig når jeg at læse op på det til eksamen.« Jeg var heller ikke stresset på den måde, hvor man melder fra til en enkelt aftale eller to for lige at have en aften på sofaen med sig selv. Jeg var stresset på den måde, hvor jeg begyndte at græde til møder – flere gange. Jeg var stresset på den måde, hvor jeg ikke kunne se, hvordan jeg skulle blive glad igen.

Og jeg var stresset på den måde, at jeg fik læst absolut ingenting og havde nul overskud til andet end at stirre lidt forbi underviserens hoved, når vedkommende snakkede.

I 2016 fik vi på uddannelses- og forskningsområdet ny minister. To gange! Søren Pind satte sig i sin nye stol i mandags og blev dermed den tredje person i dette år, der står i spidsen for at uddanne og forme Danmarks fremtid. Og hvad har det så med min stress at gøre? Jo, nu skal du høre:

Lige meget hvor meget vi i vores samfund gerne vil gøre alting til et personligt ansvar, et individuelt problem og noget selvforskyldt, så er det bare sjældent sådan, det hænger sammen. Og sådan er det heller ikke med stress. De færreste kan køre sig selv så langt ned, som jeg var. Nej du, det er rammerne, den er gal med.

Det bliver også understreget af, at jeg langt fra er den eneste, der har været stresset i 2016. Faktisk viser KU’s studiemiljøundersøgelse, at 41,2 procent af de studerende er stressede i deres hverdag, mens tallet stiger til svimlende 70 procent i eksamensperioder. Vi er ved at uddanne og forme en generation med stress.

Stress er altså et kæmpe problem på vores studier, og et problem, som jeg håber, den nyeste minister på vores område vil tage alvorligt. Jeg har for eksempel på fornemmelsen, at der sidder en holdkammerat eller to, der bliver stresset over ikke at have tag over hovedet, eller ikke at have råd til det tag, de har.

Så måske Søren Pind vil sørge for, at studerende ikke skal være nervøse for, at deres levegrundlag bliver fjernet i morgen, på mandag eller i næste måned?

Jeg tror også, at en del af mine medstuderende bliver stresset over det enorme pres, der er for at blive så hurtigt færdige med studierne som muligt. Så måske Søren Pind vil sørge for, at fjerne fremdriftreformen helt? Jeg ved, at mange studerende stresser over, hvad de skal være, når de bliver store, og hvordan de bedst bidrager til samfundet og bliver så dygtige som muligt.

Så måske vi bare alle sammen skal give hinanden et break, huske at tage den forkerte vej en gang imellem, og nyde julemåneden med dens æbleskiver og pebernødder i fulde drag. Tak for i år!

uni-avis@adm.ku.dk

Kommentarer

The Road to Resilience

By Donald Smith on 9. december 2016, 9:52.

Life as a university student contains many potentially stressful challenges that can lead to serious mental and physical disorders, commonly known as "stress". While recent articles in "Uniavisen" have certainly documented the disruptive power of stress, none of them have looked at resilience. Maybe a few articles could be written by students that can tell how they have either recovered well from stress or managed to prevent the challenges of university life from resulting in a mental and/or physical breakdown. It might also be informative to have Søren Pind provide an account on how he coped with educational challenges while studying at Copenhagen University.

En rigtig god artikel

By Jessica on 6. december 2016, 22:16.

Det er en rigtig god artikel du har skrevet, jeg observerer nøjagtig det samme på mit studium .. stress over ALT .. studier, privatsfæren , økonomi osv.
Studier tager TID ... det tager TID at lære tingene ordentligt... og det er noget sjuskeri at man skal være færdig på xx antal SU klip og et bestemt xx antal semestre osv... det er til at stresse over.

Så ministeren må altså gerne fjerne fremdriftsreformen HELT og give de studerende RO til at studere så de kan yde deres bedste i arbejdslivet senere hen ... og det samme gælder SU reformen.. rul den dog tilbage, så det ikke handler om et max antal klip (år) og få så sørget for at dem der har været på revalidering, som kommer over på SU - IKKE får modregnet deres revalideringsperiode i SU , for så er man lige vidt... det vil sige at man har fx haft 2 års revalidering - så modregnes det i den grad, sådan at man kun kan få SU i 3 år ... .. fx 70 klip til start.. og så modregne 22 mdr revalidering .. værsgo at spis ... det betyder at man knap kan nå at blive færdig med en BA og for at blive helt færdiguddannet skal man have en CAND... det er nogle ting de høje herrer inde på " børnehaven borgen" ikke har tænkt ordentligt i gennem her !!!!!

Så .. JA jeg forstår udmærket godt DIN stres !!! og mange andres !!

Rigtig god artikel!

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 3. december 2016, 10:24.

Jeg synes det er rigtig fedt, at du tager emnet op omkring stressede studerende for det er uden tvivl et problem, der berører mange.

hvad med at blanke den ene

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 2. december 2016, 14:00.

hvad med at blanke den ene eksamen og tage reeksamen en måneds tid senere,
det giver lidt ro på bagsmækken

at tage reeksamen med vilje er ikke tabu når administrationen ikke
kan finde ud af at planlægge eksamensperioden bedre

Levegrundlag

By Mikkel Storgaard on 1. december 2016, 14:53.

Jeg forstår ikke sætningen

"Så måske Søren Pind vil sørge for, at studerende ikke skal være nervøse for, at deres levegrundlag bliver fjernet i morgen, på mandag eller i næste måned?"

i artiklen.

Er der omstændigheder i det nuværende SU-system, hvor man risikerer at få frataget sin SU med dags varsel?

Amen!

By Tine on 1. december 2016, 13:21.

Amen!

Folk har det elendigt på de danske universiteter

By Anders Fischer on 1. december 2016, 11:09.

Du har fuldkommen ret. Og det er væsentligt at stressniveauet bliver taget alvorligt. Alt for meget er de studerendes eget ansvar, og selvom man godt er klar over disse problemer, så bliver der bare ikke gjort noget. Det giver ingen mening, da vi ganske enkelt bliver udsat for et pres, som man ikke kender til i resten af livet. Ikke at det nødvendigvis er større end i arbejdslivet, men det er markant anderledes bekymringer en studerende har. Pengemangel, ensomhed, frygten for at dumpe eller ryge ud og mange flere. Og det er alt sammen ens eget ansvar. Der er ingen kollegaer, ingen struktur på hverdagen, andet end den man selv designer. Det er unikke problemer, og man bør fra samfundets side skabe ideelle rammer som lemper på dem.

Stress

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 30. november 2016, 22:01.

Jeg er ramt af stress i den grad, hvor det gik over mit hjerte. Først troede jeg, at det var på grund af flytning mv. Når man tænker på at samfundet idag er spændt så hårdt op er det ikke underligt at mange bliver syge af stress. Selv er jeg ikke studerende men har arbejdet i mange år på kontor, og hvor der skæres ned så vi andre må løbe hurtigere og det medførte at jeg hik ned med stress. Om jeg nogen sinde blive rask er nok spørgsmålet. Jeg er ramt for livet da jeg pludselig ikke kan huske noget og har svært ved at omgås andre mennesker

Anne, det er en utrolig

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 30. november 2016, 15:34.

Anne, det er en utrolig rammende tekst du har skrevet. Jeg er selv studerende, og blev ramt af stress sidste år i så voldsom en grad at jeg endte med at få hjerteproblemer. Jeg får stadig behandling den dag idag. Jeg skulle nå at bestå alt for mange på alt for kort tid, og med de vilkår fremdriftsreformen har skabt, var der ikke tid til at tænke på mig selv i det.
Fremdriftreformen har skabt umenneskelige vilkår for os studerende, jeg ser flere og flere gå ned med stress, angst og depression omkring mig, flere og flere fra min årgang droppe ud. Jeg håber virkelig Søren Pind vil gøre noget ved det, og ønsker dig alt det bedste fremover

Skriv kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Fill in the blank
annonce
Campus 13/1-17 10:10

Træprofessor afliver tissehistorie

Manglende lindetræer
FARLIGE SALTE? - Ifølge TV2 er to lindetræer ved Studenterhuset blevet fældet, fordi de var blevet tisset i stykker. Men holder historien vand?

Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk

Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)

Københavns Universitet

  • Nørregade 10
  • 1165 København K
  • Danmark
  • Tel. +45 35 32 28 98
Uafhængig af ledelsen